Asfalten blir till grus när vägarna genom skogen i Tungelsta smalnar av. Till slut kommer man till ett stort garage vid en gårdsplan.
Innanför dörren väntar en regerande svensk mästare i rally. I fjol vann Patrik Hallberg dubbla SM-guld i den tvåhjulsdrivna klassen, både som senior och junior.
Sist Mitt i skrev om honom sist var han en 16-åring som var väldigt bra på crosskart. Hans föräldrar har kört rally i samma klubb, Haninge motorklubb, och inne i garaget är brodern Mattias bil hissad bredvid Patriks.
– Det är inte vanligt att man bara kommer in och provar. Det är inte direkt gratis att hålla på så det är nog lättare om man blir född in i det. Det blir en hel livsstil. Allt man tänker på är rallybil, säger Patrik Hallberg.
"Man får dra mycket i kontakter. Många stora bolag vill att man kör elbil och fossilfritt och det är inte helt lätt", säger Patrik Hallberg om den eviga jakten på sponsorer.
Angie Gray
Själv började han med crosskart, som 12-åring, mest för att prova på.
– Så här i efterhand har jag ju fått vänner för livet. Det är en jävla gemenskap.
I skrivande stund leder han och kartläsaren John Stigh även årets SM-serie, efter helgens tävling i Älmhult.
– När man insett att man faktiskt kan lyckas så har det blivit en motivation att fortsätta kämpa och ta sig vidare.
Vinst i Italien
Under en tävling toppar rallybilarna på 200 kilometer i timmen, vilket Patrik Hallberg beskriver som "ganska fort". Tävlingar i Sverige går enbart på grus och snö.
I april gjorde han därför debut på asfalt – i italienska mästerskapet – där han direkt tog hem deltävlingen.
– Det blev lite ringar på vattnet så nu är tanken att vi kör hela mästerskapet.
"Det är ingen superlätt sport att lyckas i", säger Patrik Hallberg.
Angie Gray
Han kommer köra det parallellt med svenska mästerskapet. När tävlingar krockar faller valet på Italien.
– Sverige är väldigt bra men man märker att hela Italien gillar motorsport. De har också mästerskap i både grus och asfalt, de är i grunden bättre på både och.
Patrik har siktet inställt på både EM och VM, även där är det körning på både asfalt och grus.
– Därför måste man vidga sig, man kan inte bara hoppa in och tro att man ska vara bäst. Man får köra på ett helt annat sätt.
Troféhyllan i garaget i Tungelsta är inte att leka med. Patrik Hallberg tävlar både i svenska senior– och juniormästerskapet. I rally räknas man som junior tills man fyller 26 år, eftersom man får börja först när man är 18.
Angie Gray
Gör det för kicken
Det främsta som krävs för satsningen är pengar och enligt Patrik Hallberg är det svårt att hitta sponsorer i Sverige. Familjen driver ett bolag med grävmaskiner, där även han jobbar när han inte kör rally.
– Allt kostar skjortan tyvärr. Nu åker vi på elitnivå i Sverige men ska man åka utomlands krävs ännu mer pengar.
Dagen efter intervjun lyfter planet mot Palermo. Där blir det en dag med test, sedan startar nästa tävling. Direkt efteråt väntar hemresan.
– Det är ingen semester direkt. Man hinner inte göra något förutom köra rallybil.
Men det är råder ingen tvekan om varför Patrik Hallberg håller på.
– Det är en sjuk sport. Har man inte varit ute och kollat på rally så borde man ge sig ut. Får du chansen att åka med i en rallybil så gör det. Det är svårt att förklara, man måste sitta där för att förstå. Det är en jäkla kick alltså.