Marie Norbergs partner skadades allvarligt på grund av elsparkcyklar. Foto: Privat/Pekka Pääkkö

Punkterade lungan och bröt revben på elsparkcykel

Eriksdalsbon Marie Norbergs partner Kjell Grönberg snubblade över elsparkcyklar och punkterade lungan. Han bröt fyra revben och har opererats tre gånger. Stockholms stad och elsparkcykelföretag beklagar händelsen och efterfrågar lagstiftning.

  • Publicerad 16:11, 18 dec 2020

Det här kan ha kostat samhället 200 000 kronor.

– Vi var på väg hem på kvällen och utanför Åhlens i Skanstull ligger det flera elsparkcyklar. Min gubbe ska kliva över en liggande elsparkcykel och snubblar och halkar så illa att han faller över den och kan knappt andas efteråt, säger Marie Norberg och suckar.

– Det är jättejobbigt. Han har fått dränage i lungan och har opererats tre gånger för det. Han har fruktansvärda smärtor, trots smärtstillande mediciner. För en liten jäkla elsparkcykel som ligger slängd på vägen.

"Två veckor på sjukhus och 200 000 i skatt"

Kjell Grönberg har legat inlagd på sjukhus i två veckor och påbörjade nyligen rehabiliteringsträning, det är fortfarande oklart när han kan återvända hem. Före olyckan var han vid god vigör och Marie Norberg tror att han blir återställd.

– Han hade ju kunnat slå ansiktet och slå ut tänderna. Det här kan ha kostat samhället 200 000 kronor med ambulans, operationer, röntgen, sängplats, läkare, rehabilitering. Vem har ansvaret för de här sparkcyklarna undrar man ju? Jag vet inte var jag ska vända mig. Det finns tio olika märken på cyklarna och jag kommer inte ihåg vilket märke det var på den här.

Kjell Grönberg punkterade lungan och bröt fyra revben efter att ha snubblat över en elsparkcykel. Foto: Privat

Rörig lagstiftning

Stockholms stad har testat att flytta på elsparkcyklar och ta ut en avgift från företagen. Det har fått företagen att gå i hop och starta en parkeringspatrull bestående av två personer, till att börja med.

Mitt i har tidigare berättat att elsparkcykelbolagen rundar ordningslagen. Enligt trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) är det polisen som ansvarar för tillsynen.

– Men polisen gör inte det för att de säger sig inte ha tid. Så det blir ett limbo. Det här gör det komplicerat för oss, säger han och fortsätter:

– Vi vet ju att det är ett stort problem med elsparkcyklar som ligger i vägen sedan de dök upp på stan för två och ett halvt år sedan. Vi försöker hitta sätt att komma åt det här på. Det är inte acceptabelt. Jag kan bara beklaga att personen skadat sig. Det ska så klart inte vara så.

Elsparkcyklarna rundar lagen

Flera olika företag

Det var mörkt ute och varken Marie Norberg, hennes partner eller ambulanspersonalen vet vilket företag elsparkcykeln tillhör. Mitt i har sökt flera av dem, och de tre som återkommit beklagar händelsen.

Enligt företaget Bird är olyckor av den här typen ovanliga men något man tar på allvar, man uppmanar användare att parkera ansvarsfullt och i de fall företaget är ansvarigt har man olycksfallsförsäkring. I ett mejl skriver Tier att man prioriterar säkerhetsfrågor och bland annat har infört dubbla parkeringsstöd.

Aktörerna hänvisar också till det nystartade samarbetet. Vois kommunikationschef Kristina Hunter Nilsson understryker även behovet av lagar och regler i området.

– Genom reglering kan städer följa upp och hålla företagen ansvariga. Vi vet inte om det här var vår elsparkcykel, men det var en oturlig olycka och det tar vi allvarligt på. Det visar på varför det är så viktigt med regelverk. Sverige ligger lite efter i regleringen av elsparkcyklar, säger hon.

Vad gör ni för att sådant här inte ska hända?

– Vi vill få särskilda parkeringsplatser tilldelade och uppmanar användare att parkera mer ansvarigt bland annat genom parkeringsselfies och särskilda parkeringszoner. Om vi ser att våra användare parkerar på dumma platser kan vi blockera dem.

Vid en olycka är det viktigt att hålla reda på vilket företag elsparkcykeln tillhör, för att kunna göra en anmälan. Foto: Pekka Pääkkö