Inga-Lill Stenbeck, 88, och hennes 92-årige man hittade ingen parkeringsplats vid Klockargården när de skulle på begravning i Huddinge kyrka en regnig dag. De fick ställa sig en bra bit bort och var både trötta, blöta och irriterade när de kom fram till kyrkan, vilket Mitt i skrev om i höstas.

Kyrkoherden Patrik Skantze bekräftade att de haft stora problem med att andra ställer sig på parkeringen och att kyrkans besökare, som parkeringen är avsedd för, inte fått plats.

Kyrkan satte ut skyltar för att informera om att parkeringen är till för deras besökare, men det hjälpte inte.

– Det här ställer till problem så pass ofta att vi måste göra något åt det. Vi kommer att införa parkeringstillstånd på något sätt, men vi har inte bestämt hur, sa Patrik Skantze till Mitt i Huddinge då.

Och nu har man infört en sådan lösning. Sedan den 1 april behöver besökare som ska på exempelvis bröllop eller begravning registrera sig.

– Vi har två besökskiosker. Den ena är fast vid entrén till Klockargården. Där registrerar man sitt registreringsnummer på en läsplatta. Den andra är mobil som vaktmästaren kan ta med sig till kyrkan när det är begravning och liknande. Då kan man gå fram till honom och registrera sig, säger Therese Törnros, administrativ chef på kyrkoförvaltningen.

Besökare kan registrera sig på en läsplatta vid entrén till Klockargården.

Besökare kan registrera sig på en läsplatta vid entrén till Klockargården.

Therese Törnros

Fortfarande p-skiva en timme

För den som har ärenden till kyrkan, kyrkogården eller någon anan av kyrkans verksamheter är det fortfarande möjligt att parkera med p-skiva i en timme. Det är om man parkerar längre tid som det krävs tillstånd. Efter klockan 16 och på helger är det tre timmar med p-skiva som gäller.

– Vi informerar om det här vid bokning av begravning eller vigsel, säger Patrik Skantze.

Det parkeringsbolag som kyrkan anlitar har tillgång till de registrerade numren, så man behöver inte sätta någon lapp i rutan. Det är framför allt på vardagar under dagtid som det har varit problem, men det ser nu ut att ha blivit bättre.

– Det har inte varit i gång så länge, men vi har märkt en tydlig förbättring. Vi ska utvärdera i höst om vi ska fortsätta med det här systemet, men än så länge har det landat väl. Vi får se hur det utvecklar sig över sommaren när vi har många bokningar, säger Patrik Skantze.