Det kan komma att kosta mer att åka med färjan mellan Jungfrusund i Ekerö och Slagsta i Botkyrka.

Prislistan har legat oförändrad sedan 2018 men justeras nu i linje med konsumentprisökningen mellan 2018 och 2022. Ekerös kommunstyrelse tog beslut om den nya prislistan strax innan jul. Men den 22 januari klubbade kommunfullmäktige igenom att ärendet skulle återremitteras, vilket innebär att frågan ska utredas ytterligare innan beslut tas.

– Färjan ska bära sina egna kostnader. Tar vi inte de ökade kostnaden i avgifter så kommer den på kommunskatten, säger kommunstyrelsens ordförande Hanna Svensson (S).

– Det här är en justering av taxan som inte är gjord på flera år. Kanske borde den i stället göras årligen för att undvika sådana här skutt, det får vi ta ställning till inför nästa upphandling.

Kan inte press sättas på Trafikverket för att bidra med pengar, eftersom färjan spelar en viktig för att avlasta Ekerövägen under byggtiden?

– Jo, och inför nästa upphandling kan vi göra det. Men nu är vi mitt i avtalet och då kan vi inte påverka det. Nu handlar det om att färjan inte kan gå back för då måste vi ta skattepengar för att täcka upp.

Oppositionsråd Johan Elfver (M) yrkade på att taxehöjning skulle skjutas upp till 2025. Vad tycker du om det förslaget? 

– Det kan man absolut göra, men då behöver vi ha finansiering för det. Det är inget självändamål att höja taxan men färjan måste vara finansiellt hållbar.

Ökningen skulle innebära att en personbil betalar 80 kronor i stället för 70 kronor för en enkel resa. Det kommer märkas i plånboken för de flesta?

– Ja det märks. Men för den med periodkort blir ökningen väsentligt lägre. Så för den som använder färjan för pendling så är det inte samma påverkan.

Extra kostnad för bred last föreslås slopas

Utöver taxehöjningen föreslås också prislistan justeras så att den som åker med släp inte längre ska behöva betala extra för bredden. En personbil med båtrrailer har i nuläget klassas som bred last, vilket gör att den som betalat taxan för fordon med släp tvingats betala ytterligare 5 000 kronor vid kontroll.

Nu kan dispenstransporten bred last tas bort från prislistan.

– Det har skapat förvirring när folk tror att de gjort rätt och avsett att göra rätt, men ändå för böta. Så det ska bli lättare nu, säger Hanna Svensson.

Ärendet kommer tas upp igen för beslut på kommunfullmäktiges sammanträde 4 mars.