I förra veckan drog Haninge kommun tillbaka beslutet att tilldela ett avtal om att driva den kommunala personliga assistansen till bolaget Lilja Assistans.

Att kommunen backade berodde på att de uppmärksammats på uppgifter som framkommit i media om bolaget. Bland annat gällde det hård kritik från anställda i Linköping, för att verksamheten där dragit i gång utan fungerande nattpatrull, vilket granskades av Östgöta Correspondenten.

Hos Arbetsmiljöverket finns också ett pågående ärende där skyddsombud begärt ingripande för avsaknad av jourrum och skriftliga rutiner för nattarbete.

En mediesökning var inte en del av underlaget och uppgifterna var inte kända för kommunen när Lilja Assistans vann upphandlingen.

Beskedet om att ta tillbaka tilldelningsbeslutet kom efter att kommunen redan informerat personal och brukare.

Nu väljer man att avbryta upphandlingen, något personal och brukare informerades om på fredagsmorgonen.

– Vi har brustit som kommun och jag tar på mig ansvaret för det. Vi har brustit i att specificera kraven och inte varit tydliga nog. Då har företagen inte kunnat svara upp mot den kvalitet vi vill ha. Därför avbryter vi nu det här, säger Sedat Dogru (M), socialnämndens ordförande.

Inte tillräckligt specifika

Brister i upphandlingen har lett till att kommunen inte kunnat säkerställa att leverantörerna har rätt kapacitet för uppdraget, eller att leverantören med bäst kvalitet tilldelas avtalet, står det i beslutet. Som exempel nämns att kraven på referenser inte varit tillräckligt specifika.

Hur ser du på att flera mediegranskningar eller ärenden hos Arbetsmiljöverket inte ingått i upphandlingen?

– Vi måste följa lagen i vår upphandling, och sedan är vad det skrivs i media en annan sak. Men vi brister i att säkerställa att de som lämnar anbud kan leva upp till våra krav. Sen kan man tycka att det är lite klantigt att vi inte klarar av den här uppgiften, säger Sedat Dogru.

Nu ska kommunen se över kriterierna en gång till, något de även gjorde i fjol när inga anbud kom in.

Hur ser du på att informationen gick ut till personal och brukare för att sedan tas tillbaka?

– Det är beklagligt och det skulle inte ha hänt om vi hade gjort rätt från början. Jag ber om ursäkt för det. Men det hade varit värre om vi lämnat över personliga assistansen och de sedan inte kunde leva upp till vårt avtal.

Innebär det här att ni avbryter upphandlingen helt?

– Jag har ett uppdrag från kommunfullmäktige att personliga assistansen ska upphandlas och det måste jag förhålla mig till. Så när jag har sett över hur vi brustit och tar lärdom av det kommer vi att försöka igen, om inte kommunfullmäktige ändrar sig under tiden, säger Sedat Dogru.

Tidigast nästa år blir det aktuellt med en ny upphandling.

Mitt i har tidigare sökt chefen för Lilja Assistans, som då inte ville kommentera kritiken som framkommit eller att kommunen drog tillbaka tilldelningen.