Vi står på Götgatan en tidig förmiddag. Cyklar susar förbi, rödljusen blinkar, klockor plingar. Några bromsar tvärt, andra cyklar obehindrat vidare.

Förra året skadades 1 075 cyklister i någon typ av olycka i Stockholm, enligt stadens Miljöbarometer. Ungefär lika många som varje år år det senaste decenniet.

I samma stadsdel som vi står i omkom i juli en ung kvinna i en cykelolycka på Ringvägen. Det var andra gången på bara några år som en cyklist dött i området.

Olyckorna har satt cykelsäkerheten i fokus. Staden vidtar flera åtgärder för att göra cykelbanorna tryggare, men delar av marken ansvarar Trafikverket för – och samarbetet skaver, enligt Svante Linusson (C), ledamot i trafiknämnden.

Därför har han krävt att Trafikverkets regiondirektör i Stockholm, Helena Sundberg, kallas till nästa sammanträde.

– Det finns personer på Trafikverket som vägrar uppfylla de mål politiker beslutar om. Jag vill att hon ska förstå att det är hennes ansvar att infrastrukturen inte leder till cykelolyckor, säger Svante Linusson.

Svante Linusson (C) är ledamot i trafiknämnden.

Svante Linusson (C) är ledamot i trafiknämnden.

Wictoria Berglund

En meter saknas

Ett exempel är en olycksdrabbad skarp kurva vid måleributiken i Alvik. Staden har byggt om sträckan för att förbättra trafiksäkerheten, men den sista metern ägs av Trafikverket och den är inte åtgärdad, enligt Svante Linusson.

– Våra tjänstemän är frustrerade, vi får inte till samarbetet. Nu blir det inte särskilt bra där.

Riksrevisionen pekar på brister

Nära hälften av alla cykelolyckor beror på hur vägarna har byggts och underhållits, enligt Riksrevisionen. I en granskning pekar de på att Trafikverket har prioriterat bort större cykelåtgärder och bara använt hälften av de pengar som avsatts för cykelsatsningar.

Regiondirektör Helena Sundberg delar inte den bilden. I ett skriftligt svar till Mitt i säger hon att Trafikverket har ett nära samarbete med Stockholms stad. Utmaningen ligger, enligt henne, ofta i de fysiska förutsättningarna snarare än i viljan att förbättra cykelsäkerheten.

”Emellanåt delar vi ansvar för sammanhängande cykelstråk, och i dessa fall är det bristen på utrymme som skapar gemensamma utmaningar för att få till bra och trafiksäkra lösningar,” skriver hon.

Helena Sundberg, regional direktör Trafikverket Stockholm.

Helena Sundberg, regional direktör Trafikverket Stockholm.

Per Groth

Hon säger också att hon kommer att delta på mötet med staden så snart hon får en inbjudan, men vill i övrigt inte kommentera kritiken.

Enkätfråga: Hur är det att cykla i Stockholm?

Anna Nilarp.

Anna Nilarp.

Mikael Andersson

– Jag tycker att det är okej. Vissa har lite bråttom och jag tycker att det är lite många snabba män i Lycra som borde njuta mer av cykelfärden. Men jag tar det lugnt och håller avstånd, man måste ta det varsamt. Cykelbanorna i sig är bra, men här vid Slussen är det lite rörigt, säger Anna Nilarp.

Christer Magnergård.

Christer Magnergård.

Mikael Andersson

– Det fungerar utmärkt. Det är lite ombyggnader och så men det får man finna sig i. Jag har cyklat varje dag i trettio år och det har blivit mycket bättre, tidigare var det lite knöligt. Den enda faran är en och annan medcyklist som är lite vårdslös och ska sätta personligt rekord, säger Christer Magnergård.

Joakim van de Leur.

Joakim van de Leur.

Mikael Andersson

– Cyklister kör mot rött väldigt ofta och kan vara lite dåliga på att signalera. Men banorna tycker jag är väldigt bra utformade. Jag cyklade från Årsta i dag, och det har blivit bättre där också, säger Joakim van de Leur.