En namninsamling för att rädda 76:an är i skrivande stund uppe i över 550 underskrifter. När den startades för fyra dagar sedan var nedläggningen av busslinjen fortfarande inte officiell.

Linjen dras in i samband med öppnandet av guldbron och ersätts delvis av 66:an. Men Zoran Alagic, ordförande i Socialdemokraternas lokalförening i Hammarby Norra och boende i Hammarbyhamnen, menar att beslutet inte är genomtänkt.

https://www.mitti.se/nyheter/76an-forsvinner-saknade-hallplats-i-slussen/reptjl!G3BNbhTBjpnblQubpYLQzg/

– Vi har fått kraftiga försämringar, det är skandal. Vi känner oss väldigt besvikna på SL! Man har inte pratat med oss. De som bor i vår stadsdel är ofta äldre, och särskilt i coronatider är det inte bra att behöva byta flera gånger. 66:an går ju inte in till city. De äldre ska inte vara ute i lokaltrafiken, och måste de vara det ska inte behöva byta mer än nödvändigt, säger han och fortsätter.

– Information om förändringen kom först när det började storma i media. Det verkar vara kortslutning hos SL. De måste informera oss om hur planen ser ut och hur det ska fungera.

SL kritiseras inom alliansen

Även Centerpartiet kritiserar allianskollegerna inom Region Stockholm.

– Vi tycker det är jätteolyckligt. På Södermalm blir det avsevärt mycket sämre kommunikationer för utsatta grupper som behöver kollektivtrafiken väldigt mycket. i Vintertullen finns många äldreboenden som har 76:an som enda livlina ut till resten av staden. Sedan finns det verksamheter för nyanlända som inte är så väl orienterade i stan, och som haft 76:an för att få tillgång till staden, säger Fredrik Lindstål (C).

https://www.mitti.se/nyheter/bussforaren-76an-forsvinner-fran-soder/reptjh!hWesd9MzHlIeAAlX54xGNA/

Han är boende på Södermalm och ordförande i Stockholms hamnar, och menar att nedläggningen även påverkar Frihamnen och Norra Djurgårdsstaden negativt.

– Jag har en hamnhatt och en söderhatt på mig i den här frågan. Det är också noder som behöver mer kollektivtrafik, inte mindre.

Vill ställa Tamsons till svars

Socialdemokraterna kräver att SL förklarar hur planerna för Sofia och Norra Hammarbyhamnen ser ut. Nu bjuder man in trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) och Stockholms stads nya trafikdirektör Gunilla Glantz till ett digitalt möte, öppet för alla.

– Vi vill ge dem bassning för att de ger oss information så himla sent. Det är fem i tolv och de måste stå till svars nu, Zoran Alagic (S).

– Utgångspunkten i en stad där demokratin fungerar är att dåliga beslut alltid måste kunnas riva upp, säger Fredrik Lindstål (C).

https://www.mitti.se/nyheter/nojes-entreprenor-tar-over-som-borgarrad/repscr!rYuq8fjo1spbGqWqWaeh8w/