Plogat är bäst. Men på Norrviken dröjer det till åtminstone början av nästa vecka.
Foto: Stefan Källstigen
20210214071500
20240407191546
2021-02-14
07:15
2024-04-07 19:15
Fortfarande är isen på Norrviken för osäker för att sjöisbanan ska kunna plogas. Men det finns alternativ för långfärdsåkarna då banor har plogats på Ravalen, Edsviken och Mälaren.
Sollentuna kommun gjorde i torsdags ett försök att gå ut med maskin på Norrviken men gick igenom det översta islagret och körde fast. Snön isolerar så att det trots kylan fortfarande är ett lager på 5 centimeter vatten under snön.
Nästa försök på Norrviken görs först efter helgen, men i stället har kommuns personal plogat och hyvlat den 2 kilometer långa sjöisbanan på Ravalen. Banan plogades upp för ett par veckor sedan av en privatperson och har använts flitigt, och nu har den breddats av kommunens plogare.
Parkera vid Norrviken
Sollentuna Skridskosällskap har uthyrning och slipning på lördagar och söndagar klockan 10–13, med återlämning av hyrskridskor senast klockan 15, vid skridskotullen intill Norrviken.
Bilburna som ska åka på rävålen rekommenderas att parkera vid fotbollshallen intill Norrviken för en promenad på cirka en kilometer, då parkeringsmöjligheterna vid Ravalen är begränsade.
För att ta sig från Norrviken till Ravalen går man under järnvägen och rakt fram mellan OKQ8 och den före detta brandstationen.
Även skidspår på Edsviken
Utöver på Ravalen går det även att åka på Edsviken där Danderyds kommun har plogat en 4 kilometer lång bana. Den kan nås med grillor från Skutan då Sollentuna Södra Scoutkår har plogat en bana därifrån till Danderyds kommuns bana längre söderut i Edsviken. Scouterna har dessutom spårat skidspår utmed hela isbanesträckningen så det går även utmärkt att åka skidor på Edsviken.
Ytterligare ett alternativ är Mälaren. Där har Upplands Väsby kommun plogat en cirka 5 kilometer lång rundbana med påstigning vid Kairobadet eller Sättrabadet, och Järfälla kommun har plogat en 6,7 kilometer lång bana vid Ängsjö.
Tomas Stark
Kom ihåg att ta med det här ut på isen
Ispiken: Kan användas till stakning i motvind och balanshjälp på svåråkt underlag, men viktigaste användningsområdet är som skridskoåkarens känselspröt. Med övning kan du lära dig att med pikning bedöma isens kvalitet och tjocklek.
Isdubbar: Ska sitta högt upp under hakan och så åtdragna att de sitter på plats, lösa isdubbar är svårare att hitta när du ligger i vaken. En visselpipa hör till och bör också sitta på samma ställe.
Livlina: Tillhör säkerhetsutrustningen och det är viktigt att du kan hantera den rätt och smidigt. Träna gärna. Linan ska sitta lätt tillgänglig någonstans utanpå ryggsäcken. Det ska gå att kasta den både från vaken och från isen utan att ta av ryggsäcken.
Hjälm och Skydd: Det finns alltid en risk att ramla när du åker skridsko på naturis. Du kan fastna i sprickor och underlaget kan förändras under turens gång. En hjälm, knäskydd och armbågsskydd förhindrar skador – och åk aldrig utan handskar.
Ryggsäcken: Inte bara ett fraktredskap utan även skridskoåkarens viktigaste flythjälp. För att ge maximal flytförmåga (och hålla torrt om du plurrar) packas alltid innehållet vattentätt. En skridskosäck bör ha 35-45 liters volym beroende på din kroppsvikt.
Extrakläder: Ha ombyte i en plastpåse i ryggsäcken, och gärna ett ordentligt rastplagg så att du håller värmen i pauserna.
Mobiltelefon: I vattentätt fodral för att kunna ringa 112 om något allvarligt händer eller 1177 om du behöver sjukvårdsupplysning.
Källa: Friluftsfrämjandet
Plogat är bäst. Men på Norrviken dröjer det till åtminstone början av nästa vecka.
Foto: Stefan Källstigen