På väg. Södermalmsbon Lovisa Holmström cyklar vanligtvis, men nu tog hon 3:an hem efter en resa. Hon tycker att hållplatser ska ligga ganska tätt i stan. Foto: Ingrid Johansson

Planen: Minst 500 meter mellan hållplatserna för blåa bussarna

Glesare mellan hållplatserna gör att blåbussarna kommer snabbare fram. Men är det att tjäna några minuter som resenärerna efterfrågar, eller är närhet till hållplatsen viktigare?

  • Publicerad 06:30, 13 sep 2021

Man får inte vara så stressad

Enligt stombussbokslutet som nyligen presenterats är målet att det ska vara 500 meter mellan hållplatserna i innerstan. Detta för att bussarna ska komma snabbare fram.

Lovisa Holmström, som kliver av 3:ans buss vid Tjärhovsplan den här dagen, menar att indragna hållplatser påverkar restiden marginellt.

– Och man får inte vara så stressad. Meningen med stadsbussar är väl att hållplatserna ska vara ganska frekventa, säger hon.

"Meningslöst"

Marianne Sundqvist som bor vid Karlaplan tror att färre hållplatser får en negativ effekt på resandet:

– Alla bor ju inte invid busslinjen. Det blir meningslöst att kliva på en buss när man ändå måste gå långt både till och från hållplatsen. De stirrar sig blinda på restiden mellan ändhållplatserna. Men det är ingen som åker så, utan man åker några hållplatser och då spelar några minuter ingen roll, säger hon.

Finns en plan

Stombussbokslutet är en avstämning av stomnätsplanen, vars syfte är snabba upp bussarna genom att öka framkomligheten, och att identifiera var det behövs nya linjer.

Så ska snigelfyran bli superfyran

Det finns 13 regionala stombusslinjer och fem i innerstan.

I stan är målet att bussarna ska kunna köra 20 kilometer i timmen, i tätbebyggt område 25–30 km/h och på genomfartsleder 40–55 km/h.

Går för sakta

Men på en tredjedel av nätet ligger medelhastigheten långt under målstandard, och det finns ett tydligt samband mellan hållplatsavstånd och medelhastighet enligt bokslutet.

Det finns även andra åtgärder som ökar hastigheten, som fler busskörfält, signalprioriteringar i korsningar och att tillåta påstigning vid alla dörrar.

Står stilla

Det är framför allt i innerstan som hållplatserna anses ligga för tätt, men även på Ekerö, i Vaxholm och på Värmdö. Störst andel hållplatstid har fyrans buss. 30 procent av restiden står den vid hållplats.

– Hållplatserna får inte ligga för tätt, för då får inte bussen upp hastigheten, säger kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP).

Enligt honom visar resandeundersökningar att restidskvoten är viktig om man ska få människor att välja att resa kollektivt.

– Men det får inte vara orimligt långt till hållplatsen. Vi har tittat på hur stor andel resenärer som får mer än 500 meter dit och gör en avvägning av vad som är optimalt.

Vill ha expressbuss

Vid S:t Eriksplans hållplats sitter Emilia Hedfors, 13, på väg till sin fotbollsträning.

– Jag tycker det är bra om några hållplatser tas bort, så att bussen gå lite fortare. Härifrån upp till Dalagatan är det ju en väldigt kort bit till exempel, säger hon.

Pappa Niklas Hedfors håller med.

– Fyrans buss skulle kunna ha en "fast line" i rusningstid där hållplatser hoppas över, och övrig tid stanna överallt, säger han.

Och det är faktiskt något som trafikförvaltningen tittar på.

– Jodå, frågan är aktuell, men det är en utmaning att kommunicera sådana avgångar till resenärerna, säger Tomas Eriksson.

Väntar. Emilia Hedfors och pappa Niklas tycker att det är väl tätt mellan vissa hållplatser. Foto: Ingrid Johansson

Så långt är det mellan hållplatserna

Innerstadsbussarna: 353–478 meter

Buss 172–179: 798–1 238 meter

Buss 471–424: 861–1416 meter

Buss 670–677: 1 472–4 634 meter

Buss 873–875: 1 389–1 715 meter

När Region Stockholm ska glesa ut avstånden är målet:

500 meter i innerstan

700–1 000 meter i tätbebyggt område

1 400–1 700 meter på genomfartsled.

5 000 meter på motorväg.

Källa: Region Stockholm

Visa merVisa mindre

Stombuss. Treans buss är en av blåbussarna som snirklar sig genom stan. Foto: Ingrid Johansson

Fortare fram på flera linjer

En stombussplan antogs 2014 och med jämna mellanrum görs stombussbokslut för att se vad som åstadkommits.

Framkomligheten har blivit bättre på linjerna 1, 3 och 4 i stan och 471, 670 och 875 i ytterstan.

Medelhastigheten längs E18 förbi Danderyd och Täby samt mellan Frescati och Bergshamra har ökat.

I innerstan har hastigheten ökat något längs Hantverkargatan, Birger Jarlsgatan, Värtavägen och Tegeluddsvägen.

Framkomligheten har blivit sämre för stomlinje 173 och på Skanstullbron, Götgatan, Ringvägen, Hornsgatan och Södra Fiskartorpsvägen har medelhastigheten minskat.

Källa: Region Stockholm

Visa merVisa mindre