Skarpnäcks stadsdelsförvaltning startar ett medborgarkontor. Och Björkhagen ser ut bli orten dit invånarna på linje 17 ska kunna komma med frågor och ärenden för att träffa personal från stadsdelsförvaltningen öga mot öga.
– Det ska vara enkelt att komma med sina frågor och få hjälp med dem på ett och samma ställe. Om du inte kan få omedelbar hjälp, vilket ofta är fallet, ska du få hjälp att komma vidare i din fråga till exempel genom inbokad tid med rätt personal, säger Monica Lövström (S) som är vice ordförande i Skarpnäcks stadsdelsnämnd.
Monica Lövström är gruppledare för Socialdemokraterna i Skarpnäcks stadsdelsnämnd.
Anders Björklund
Ligger i årets plan
Medborgarkontoret finns med i nämndens 80 sidor långa plan för 2025. Målet är start i förvaltningshuset i Björkhagen till hösten. Men medborgarkontor finns sedan länge i andra stadsdelar i Stockholm.
På hemsidan till Farstas medborgarkontor står att deras så kallade samhällsvägledare ger vägledning i alla frågor som rör "kommunal och offentlig service". Vissa dagar har man nischad personal som hjälper till i frågor om exempelvis sökande efter bostad (se faktarutan).
Varför kommer medborgarkontor i Hammarby/Skarpnäck nu?
– Jag kan inte svara på varför vi inte haft det innan. Men vi ser att den här kontaktvägen behövs. Ibland kan folk uppleva att allt bara finns tillgängligt på nätet. Men den vägen fungerar inte för alla. Till exempel för invånare som inte är vana att navigera på nätet, säger Monica Lövström.
Hon fortsätter:
– I stället för att du blir förbannad för att du inte hittar på nätet eller på att du exempelvis fastnar i en telefonkö, ska du kunna gå hit. Det här ökar tillgängligheten.
Vilka öppettider medborgarkontoret i Björkhagen får eller hur det ska fungera är ännu inte bestämt. Det är något stadsdelsförvaltningen nu ska utreda.