När Mitt i Solna når Lucas Kalfjäll i Bergshamra på telefon har han famnen full av tapeter som ska upp i ett kök i Jakobsberg.

Intervjun avbryts kort.

– Det är en leverans med några hundra kilo golv som kommer, förklarar Lucas.

I Oslo sitter Nils Gustavsson.och väntar på ett eventuellt samtal från SAS. Då ska han vara beredd på en flygning, det kan vara en inrikesflight eller en charterresa. Nils har några jourpass kvar innan anställningen avslutas.

– Kontrasten mellan våra världar, kommenterar Lucas.

Träffades i Bryssel

Killarna möttes på Bryssels södra flygplats 2017 när de båda jobbade på Ryanair. Få piloter var svenskar, och de fann varandra snabbt.

Vägarna korsades på nytt när de båda började jobba på SAS för två år sedan. Båda älskar att vara uppe i luften, och var glada att flyga för det svenska bolaget.

Men så slog coronan till.

– Det blev drastiskt färre flygningar. Först blev vi permitterade men i juni fick vi båda besked om uppsägning på grund av arbetsbrist, berättar Nils.

Där satt de alltså utan att veta hur långvarig krisen skulle bli, eller vad de skulle göra av all tid. De beslöt att se saken från den ljusa sidan.

– Det finns folk som har det värre. Vi tänkte att varför inte göra något positivt och kul av tiden? Vi hade klickat bra och båda var sugna på att testa något nytt, säger Lucas.

Många uppdrag under pandemin

Under sommaren byggde de utemöbler för att fördriva tiden och målade Lucas pappas balkong. Vänners vänner fick nys om de händiga expiloterna och uppdragen rullade in. De startade firman Alltjänst Stockholm AB, ASAB.

Paradoxalt nog gav pandemin, som satt p för pilotyrket, skjuts åt den nya karriären. Plötsligt hade de fulla scheman för flera månader.

– Många har sparat pengar till semestrar som inte blivit av. Man jobbar hemifrån och vill ha det trivsamt hemma, då kanske man använder pengarna till en ny altan eller en köksrenovering, säger Nils.

Duon har gjort det mesta: bytt ladugårdsdörrar i Väsby, renoverat och tapetserat i Hägersten och byggt kök på Kungsholmen.

Lucas är idésprutan, Nils den mer eftertänksamma som snickrat sen barnsben och med hantverkare i släkten.

Finns det några likheter mellan yrkena?

– Absolut. Tydlig kommunikation och punktlighet. Det var prio för oss när vi startade företaget. Det duger inte att säga att man kommer mellan sju och 12. Man håller tiden, och kommunicerar till kunden om det dyker upp oförutsedda problem. Och så blir det mycket kaffe, säger Nils.

Och: Känslan efter en bra dag på jobbet.

– När man gjort en fin landning, eller ett byggprojekt man är nöjd med, då går man hem med ett leende, säger Lucas.

De är överens om att yrkena är lika roliga och känns lika givande. Drömmen är att kunna förena dem.

– Jag vill flyga, men att göra det på hundra procent med konstiga scheman är påfrestande. Det vore roligt om man kunde kombinera det med att driva företaget, säger Nils.