Nackaspelarna stryker bak kalufsen och tar på sig hockeyhjälmen till tonerna av den uppspeedade nya zeeländska barnsången ”Bad hair day”. 13 sekunder som har setts av 2,4 miljoner tittare på Tiktok.

– Filmer som blir virala når ut i Kanada och USA också där hockeyn är stor. Men jag förstår mig inte riktigt på algoritmerna, man måste ha en hel del tur också, säger Philip Nilsson Fornes, 29, lagkapten i Nacka hockeys A-lag och den som sköter klubbens Tiktokkonto.

Drabbad av stroke

Humorn varvas med allvar. Ett annat klipp visar bilder på lagkompisen Gustav Aderskog, 23, som för ett år sedan drabbades av en stroke. ”Hälsan är viktigare än all hockey i världen. Hela Nacka stöttar dig."

– Det är en skör balansgång – man måste vara väldigt tydlig. Vi vill sprida information om vad som händer i vårt lag och samtidigt kunna ta ut svängarna och lägga ut roliga klipp. Kring den här grejen var det mycket ryktesspridning och det kändes väldigt viktigt att ta upp. Nu har han tagit sig tillbaka och är en av våra bästa spelare, säger Philip Nilsson Fornes.

Att starta kontot var inte hans idé.

– Klubben hade en vision om att vi skulle komma närmare ungdomarna och därför startade vi ett Instagramkonto. Sedan var det många som tryckte på att vi skulle ha ett Tiktokonto och jag var väldigt tveksam till en början. Sedan lade jag ner lite tid och nu är vi snart störst i Sverige.

Miljontals visningar

Nacka närmar sig 32 000 följare på Tiktok. Endast SHL-klubben Frölunda med drygt 35 000 följare är större i Hockeysverige.

– Jag räknar med att gå förbi dem. Målet är att vara störst i Sverige innan säsongen är över. Vi har uppåt fyra miljoner visningar i månaden och det är klart att det är en jättevinning både för att exponera oss och våra sponsorer, säger Philip Nilsson Fornes.

Han arbetar till vardags som föreningskoordinator för Djurgården hockeys ungdomar och juniorer. På Tiktok har den anrika klubben ungefär hälften så många följare som Nacka.

– Vi har haft lite diskussioner och jag har hjälpt dem lite. Men man kan inte ta ut svängarna lika mycket på en storklubbs konto som i Nacka. Vi gör det mer på skoj och kommer lite närmare spelarna och det fungerar nog lite bättre på Tiktok.

Hur viktig är kampen på Tiktok jämfört med kvalet till Hockeyettan?

– Tiktok är bara på skoj. Framförallt är det kul att vi får utlopp för vår humor. Men det är klart att det är kvalet som är det viktiga.

Han gör sin tionde säsong i Nackas A-lag och har spelat i både tvåan och ettan med klubben.

– Nacka har varit ett jojo-lag: upp och ner mellan toppen av tvåan och längre ner i ettan. Men jag tycker att man hör hemma i ettan och att vi har jättebra chanser att ta oss tillbaka dit.

Även om kvalet väger tyngre så är det inte aktuellt att pausa Tiktok under tiden.

– Spelare som är skadade kanske hjälper mig med filmer men vi ser till att göra det göra det runt om och låter de andra fokusera på kvalet.

<blockquote class="tiktok-embed" cite="https://www.tiktok.com/@nackarockers/video/7200390265998232837" data-video-id="7200390265998232837" style="max-width: 605px;min-width: 325px;" > <section> <a target="_blank" title="@nackarockers" href="https://www.tiktok.com/@nackarockers?refer=embed">@nackarockers</a> Viktigt att håret är on point <a title="fypage" target="_blank" href="https://www.tiktok.com/tag/fypage?refer=embed">#fypage</a> <a title="hockeypojkar" target="_blank" href="https://www.tiktok.com/tag/hockeypojkar?refer=embed">#hockeypojkar</a> <a title="hockeyfrilla" target="_blank" href="https://www.tiktok.com/tag/hockeyfrilla?refer=embed">#hockeyfrilla</a> <a title="helmet" target="_blank" href="https://www.tiktok.com/tag/helmet?refer=embed">#helmet</a> <a title="hair" target="_blank" href="https://www.tiktok.com/tag/hair?refer=embed">#hair</a> <a target="_blank" title="♬ WHY ARE PPL USING THIS SOUND - 🐢 riley 🦒🇳🇿 10k!!" href="https://www.tiktok.com/music/WHY-ARE-PPL-USING-THIS-SOUND-7167961066704505602?refer=embed">♬ WHY ARE PPL USING THIS SOUND - 🐢 riley 🦒🇳🇿 10k!!</a> </section> </blockquote> <script async src="https://www.tiktok.com/embed.js"></script>