I flera timmar snurrar de två dansartisterna i Danceramics runt på en jättelik "drejskiva". En sökning på föreställningens namn ger visserligen en massa träffar på dansk keramik. Men när publiken ser föreställningen handlar det om mer symbolisk och tillfällig skulpturering.
På drejskivan framträder Kärrtorpsbon Benjamin Quigley och Bagisbon Amanda Apetrea med dans där deras kroppar landar i skulpturer. Den 31 oktober är det premiär på Nyxxx studio i Bagarmossen. Från 26 november är det Moment teater i Gubbängen som gäller.
– I gestaltningen använder vi oss av en vridscen, där vi cirkulerar runt. Vi tänker att framtiden är formbar och skulle kunna förändras till det bättre. Ändå tycks samma saker formas om och om igen, säger Benjamin Quigley.
"För långsamt"
Någon dansk keramik får publiken inte med sig hem. Danskonstnärernas förhoppning är i stället att väcka tankar om bland annat social orättvisa, maktförhållanden och normer.
– Klart det hänt mycket de senaste dryga 100 åren, allmän rösträtt till exempel. Men det känns fortfarande som att vi hela tiden reproducerar samma typ av maktförhållanden men med små variationer. Jag tycker det går för alldeles för långsamt. Fortfarande har vi ett lönegap mellan män och kvinnor, säger han.
De två artisterna är nakna på scenen. Det var ett grepp som växte fram under arbetsprocessen förklarar Benjamin Quigley.
– Mycket av det vi vill diskutera kretsar kring sexualitet.
Föreställningen görs två gånger hos Nyxxx studio på Ljusnevägen 3A i Bagarmossen.
Anders Björklund
Avdramatiserar nakenheten
Att vara naken på scenen är något han avdramatiserar.
– Inom samtida dans är det ganska vanligt med nakna kroppar. Inte heller inom performancekonst är det ovanligt. Konsthistorien är full av statyer och tavlor med nakenhet. Samtidigt vill vi inte gömma oss utan vara så ärliga och avskalade som vi kan vara inför en publik. Att klä sig handlar ofta om social klass och att visa hur man vill framstå.
Att det är 18-årsgräns har inte med själva nakenheten att göra.
– De teman vi vill belysa i föreställningen riktar sig till vuxna och inte till barn. Vi vill också att publiken ska ha en konstnärlig upplevelse och inte behöva ta ansvar för barn här.
I slutet av november är det Moment i Gubbängen som gäller.
Mimmi Epstein
Duon kommer att ha knäskydd. Och det finns en anledning till det.
– Det här verket är väldigt fysiskt och fokusmässigt krävande och pågår i 3,5 timmar.
För publiken är en lättare tillvaro att vänta. Baren är öppen för den som vill köpa något mer än inträdesbiljetten.
– Du kan komma, gå och komma tillbaka som du vill.