Utbyggnaden av Mälarbanan fortsätter. Sedan 2012 har sommarstängningarna av pendeln varit en tradition för resenärer längs med linje 43.
Från den 28 juni – 10 augusti är pendeln helt stängd på sträckan Spånga – Jakobsberg. Ersättningstrafiken kommer ansluta till tunnelbanans blå linje samt pendeltågsstationen i Sollentuna.
I vanlig ordning är det arbetet med att bygga ut två spår till fyra som är huvudorsaken till avstängningen i sommar.
Kände inte till stängningarna
I Kungsängen träffar vi Alexander Törnkvist med sönerna Peter och Johan. Familjen flyttade till Kungsängen 2019, utan att veta om den återkommande stängningen av pendeltåget.
– Det var en kompis som sa det då vi hade flyttat hit, då tänkte jag att, det är väl bara just den sommaren då, säger Alexander Törnkvist och skrattar lite uppgivet. Sedan flytten har familjen upplevt fem stängningar.
Pendeltåg mot Kungsängen. Genrebild.
Mostphotos
Åksjuka sätter stopp
I och med att den äldre sonen Peter har stora problem med åksjuka så undviker familjen så långt det går att åka bil eller buss, tåg är nämligen det som fungerar bäst för Peter.
– Att sitta på de där bussarna speciellt med Peter, det går liksom inte. Vi tycker väldigt synd om honom. När vi absolut måste åka buss så får vi ta med oss spypåse.
Alexander Törnkvist med sönerna Peter och Johan brukar utforska naturen i Kungsängen sommartid istället för att sätta sig på ersättningsbussarna.
Stefan Källstigen
Camping och fiske
I stället blir det promenader i Kungsängen med camping och fiske.
– Det suger framförallt nu under sommaren, just med barnen och sådär, att inte kunna åka till Skansen, Vasamuseet och den där typen av utflykter.
Och så var det där med den stundande ersättningstrafiken – och kvaliteten på bussarna.
– Bussarna är från tidigt 90-tal ser det ut som. Du har inga kameror ombord, så det är ingen säkerhet om man ska åka på kvällen. Du har inte heller någon ventilation, så man dör efter fem minuter på de där bussarna under sommaren. Och de kommer och går lite som de vill.
Alexander Törnkvist har förståelse för att arbetet måste göras, men han har en vädjan:
– Ta i varje fall och sätt in de vanliga SL-bussarna som är lite nyare, där finns både bättre plats och luftkonditionering.
Lotta Lindström har bott i Kungsängen sedan 1990 och varit pendlare så länge hon kan minnas. När Lotta ska sammanfatta ännu en sommar utan pendeltåg säger hon: "Hur kul är det att få sin vardag uppfuckad?"
Stefan Källstigen
Bussar från förr
Lotta Lindström ankommer till stationen i Kungsängen. Hon har bott här sedan 1990, och har varit pendlare så länge hon kan minnas. Lotta pendlar till och från jobbet som studie- och yrkesvägledare i Salem. Hon har varit med i Mitt i tidigare.
– Det är b-laget av bussar som kommer hit till oss på sommaren. Det är bussar som jag uppfattar har en chans till innan skrotning. Vi får åka bussar från länstrafiken på alla möjliga håll runt om i landet, det är både Uppsalas länstrafik och Västtrafik. Men ibland om man har tur kommer det en sån där härlig turistbuss också, säger Lotta Lindström.
En ersättningsbuss i Kallhäll sommaren 2024. Arkivbild.
Malin Lövkvist
Du har tålamod låter det som?
– Ja, vad ska jag annars ha?
SL:s svar om ersättningstrafiken
Bland Mitt i:s läsare finns en lång rad åsikter i likhet med Lotta och Alexanders, särskilt om ersättningstrafiken.
Trafikförvaltningens presschef Andreas Strömberg bemöter denna via mejl:
Perioden 2000–2018 förde Lotta Lindström bok över alla förseningar hon hamnade i, men det gör hon inte längre. "Jag har slutat förra boken. Jag resignerat lite grann i alla fall", säger Lotta inför sommaren stängning av pendeln.
Stefan Källstigen
"Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra ersättningstrafiken när ordinarie trafik inte kan köra som planerat. Vårt mål är att erbjuda så effektiva alternativ som möjligt, men hänsyn måste samtidigt tas till trafikmiljön och den kapacitet som finns tillgänglig", skriver Andreas Strömberg.
Fyra decennier av pendlarelände
Långa sommarstängningar av pendeltågstrafiken. Reducerad trafik när vardagen börjar återgå till det vanliga. Hur länge orkar de boende längs med Mälarbanan? En med lång erfarenhet av att pendla är Lotta Lindström i Kungsängen.
– Vad har jag för alternativ?
SL är tillbaka med ordinarie tidtabell sedan den 21 augusti. Knappt hade Upplands-Broborna hunnit dra en lättnadens suck att Mälarbanan öppnat efter den sedvanliga sommarstängningen innan nästa prövning gjorde sig gällande.
Den reducerade trafiken från våren följer med även in i höstens tidtabell. Tio procent färre avgångar skulle bli fortsatt vardag för pendelns resenärer.
Förutsägbarhet i fokus
Fokuset nu var att skapa förutsägbarhet. Tågen som man ser i reseplaneraren ska gå. Situationen förvärrades dock snabbt. Mitt i kunde den sista augusti berätta att MTR inte klarar av att leverera på detta mål. Till sin personal skrev man:
”Tyvärr ser vi att en tioprocentig minskning av trafik inte kommer räcka till för att nå vårt mål att leverera en pålitlig och stabil pendeltågstrafik”, stod det i utskicket till personalen.
Lotta Lindström har varit en pendlare så länge hon kan minnas.
Mikael Andersson
– Vi har försökt nå upp till 90 procent, men ser att vi inte kommer fram. Vi gör det här för att undvika att ställa in tåg med kort varsel, sa Niklas Ekström, kommunikationsansvarig för MTR Pendeltågen, till Mitt i i samband med att detta blev känt.
Prio där många reser
Vid tidtabellsskiftet den 21 augusti kungjorde SL samtidigt att avgångar och tider med många resenärer skulle prioriteras. Däribland Stockholm–Södertälje, Stockholm–Märsta/Uppsala. Däremot så utgår linjen mellan Bro och Tumba helt i den nya tidtabellen.
Den sistnämnda linjen bjuder i regel på fem morgonavgångar och åtta stycken på eftermiddag och kväll.
MTR bekräftade den sista augusti för Mitt i att de bara kommer att köra 80 procent av pendeltågtrafiken i höst.
Angie Gray
Hur har ni resonerat då Bro-Tumba ställts in helt?
– Linje 44 har vi dragit in för att det är en förstärkningslinje och vi behöver anpassa trafiken efter den personalbrist som råder hos MTR vilket har lett till reducerad trafik under hösten, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör, SL.
Med Mälarbanans återkommande sommarstängning, reducerad trafik och Bro–Tumba som ställs in helt, ser SL en risk att invånarna väljer bort kollektivtrafiken i denna delen av länet?
– Det är en utmaning när kollektivtrafiken inte fungerar och påverkar våra resenärers möjlighet att planera sin vardag. Resor till och från skola, arbete och fritidsaktiviteter till exempel. Vi är medvetna om neddragningar i trafiken skadar SL:s varumärke.
Samtidigt på Kungsängens station
Men hur påverkar egentligen det här invånarna som litar på att kunna ta sig till och från Upplands-Bro oavsett om de ska till jobbet, skolan eller fritidsaktiviteter? Finns det en dag då tålamodet tar slut?
På stationen i Kungsängen står Lotta Lindström. Hon är mångårig pendlare och har bott i Kungsängen sedan 1990.
Att ta sig till och från jobbet som studie- och yrkesvägledare i Salem på andra sidan Stockholm är en utmaning. I regel går detta bra. Men Lotta är luttrad i fråga om att uppleva förseningar.
Stockholmare som färdas med pendeltågen har det fortsatt tufft.
MTR / Pressbild
Under perioden 2000–2018 skrev Lotta Lindström alltid upp hur mycket hon blev försenad. När hon summerade tidsperioden hade hon suttit i förseningar i 485 timmar.
Ett par år senare slutade hon att skriva upp förseningstimmarna. Hur mycket det skulle röra sig om fram till idag har hon svårt att uppskatta.
Men Lotta berättar trots detta med ett leende att hon under en period i sitt yrkesliv åkte ännu längre än vad hon gör just nu. Då gick resan hela vägen till Södertälje.
MTR får betala viten till SL för utebliven planerad trafik. Hittills i år ligger den summan på 95 miljoner kronor.
Tom M Kronestedt
Hur många år har du varit en aktiv pendlare på det här sättet?
– Oj. Det har jag väl varit i stort sett sedan 20-årsåldern. Så jag menar, det är snart ett helt liv. Minst 40 år.
När vi pratar om vilka förändringar hon sett genom åren av resande uppehåller sig Lotta kring då tågen står still eller inte kommer. Lotta försöker överrösta ett passerande SJ-tåg och beskriver det som att man i högre grad är utelämnad till sig själv i fråga om att hitta "alternativa resvägar". Förr om åren anser hon att det i högre grad både kom och sattes in ersättningstrafik om detta behövdes.
SL beskriver att höstens pendeltågstrafik ska bli mer förutsägbar för er resenärer, samtidigt drar man in trafik, vad tänker du kring det?
– Ska de plötsligt bli ärliga i sin kommunikation, säger Lotta och skrattar högt.
Förändringarna i tidtabellen beskriver hon som "ett hån". I synnerhet för alla de Stockholmare som bor längs med Mälarbanan.
– Dessutom tycker jag att det klingar illa när det gäller klimatsmarta sätt att resa på. Det går ju inte bara att satsa på vissa linjer och andra inte.
Lotta på Kungsängens station.
Mikael Andersson
Lotta Lindström tänker varken flytta från kommunen eller ta körkort. Hon tycks mitt i all utmaning ta det hela med ro.
– Vad har jag för alternativ?
Innan vi skiljs åt lyfter Lotta behovet av att få flera etablerade kollektivtrafikvägar ut ur kommunen – inte färre.
Buss 554 hänger fortsatt löst
Den enda bussen som lämnar kommunen är i nuläget buss 554 som trafikerar Råby–Kista centrum under morgontimmarna och på kvällen. Denna är dessutom på listan över busslinjer som regionen överväger att lägga ner. Beslut i den frågan väntas senare i år.
Det finns dock en förbättring i sikte vad det gäller pendeltågstrafiken, denna stavas flera lokförare. 80 nya lokförare utbildas för att köra pendeltågen i Stockholm, dessa väntas examineras nu under hösten.
Då förare väl är utbildade ska de skolas in i SL-trafiken och lära sig linjerna.
Mitt i har ställt frågan till SL när man uppskattar att pendeltågstrafiken åter ska kunna gå som normalt. SL svarar att förhoppningen är att kunna "skala upp" pendeltågstrafiken efter den 31 oktober, i vilken omfattning framgår dock inte.
Vi är medvetna om neddragningar i trafiken skadar SL:s varumärke
Inställda avgångar på linje 43 under 2023
Under 2023 så har fram tills juni 24 419 turer med pendeltåget ställts in enligt SL:s egen trafikrapport.
Av dessa berör cirka 3 000 avgångar linje 43.
1 600 av dessa utgjorde inställda tåg och 1 400 inställda delsträckor för Linje 43.
Orsaken till inställda avgångar kan ha en rad orsaker: vagnfel, spårfel, yttre omständigheter, infrastruktur, spårspring och beslut av polis.
Källa: SL:s trafiksmätningsrapport för juli 2023
Lotta på Kungsängens station.
Mikael Andersson