– Punktliga tåg som rullar i full trafik visar att kollektivtrafiken klarar av att prestera under en utmanande tid. Det ska kollektivtrafikens hjältar till medarbetare tackas för, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Även för tunnelbanan var 2020 ett rekordår, med punktlighetssiffror som landade på 99 procent.

En starkt bidragande faktor är förstås att resenärerna har varit färre än vanligt under coronapandemin. Men SL:s operatör har också arbetat mer effektivt för att köra i full trafik och sprida belastning mellan tåg, anpassa körtiderna efter faktiska behov och skapa tillräcklig robusthet för att hantera de mindre avvikelser som trots allt inträffar dagligen.

Förnyat samarbete

Flera gemensamma insatser på underhållssidan har också bidragit till att säkra en förbättrad pendeltågstrafik, och i december 2020 förnyades samarbetet mellan MTR, Trafikverket och Region Stockholm.

– Att 99 av 100 tunnelbanetåg och 96 av 100 pendeltåg kommer i tid är inte att underskatta. Det är en trygghet för den som verkligen måste resa under, genom och efter pandemin, säger Kristoffer Tamsons.

Pendeltågens punktlighet på 96 procent i fjol är en ökning med 2,4 procentenheter jämfört med 2019 och med 6,4 procentenheter jämfört med 2018.

SL räknar ett tåg som punktligt om det ankommer till sin station inom 3 minuter från avsatt tid. Detta skiljer sig från Trafikverket, som mäter punktligheten på den svenska järnvägen med en mer generös förseningsgräns på 5 minuter.