Den nya pendeltågsentrén är efterlängtad, men innan den är klar får Häggviks pendeltågsresenärer bereda sig på umbäranden.
Trafikverket genomför arbeten i direkt anslutning till pendeltågsspåren och det innebär att all trafik förbi Häggvik under sex sommarveckor kommer att att gå på de yttre fjärrtågsspåren.
Tågen kommer därför inte att kunna angöra perrongen i Häggvik, resenärerna hänvisas till ersättningsbussar.
Även Sollentuna station påverkas. Bara vissa tåg kommer att stanna där under perioden.
– Det har med spårkapacitet och olika växlar att göra, säger Trafikverkets projektledare Arne Nilsson.
Konsekvensen blir att inga pendeltåg till eller från Uppsala eller Märsta kommer att stanna på Sollentuna station. I stället kommer det att vara ett tåg i halvtimmen som vänder i Sollentuna, berättar Sophie Gunnarsson på trafikförvaltningen.
Det beror i sin tur på att alla tåg måste passera Häggvik på de yttre fjärrtågsspåren, och växeln från pendeltågsspåren till fjärrtågsspåren ligger mellan Helenelund och Sollentuna.
– Så pendeltågsspåren är avstängda norr om Sollentuna vilket gör att det går att angöra Sollentuna men det är inte möjligt att fortsätta norrut, utan alla tåg som angör Sollentuna måste vända och köra söderut igen, säger Sophie Gunnarsson.
Det innebär att resenärer som ska norrut från Sollentuna först måste ta pendeltåget till Helenelund och sedan byta till ett tåg mot Märsta/Uppsala.
Spadtag togs i mars
Den nya stationsentrén ses som en viktig pusselbit att få på plats i utvecklingen av Södra Häggvik. På sikt ska området bli en del av den centrala stadskärnan i Sollentuna med plats för över 5 000 nya bostäder, handel, service och kontor intill E4 och Förbifart Stockholm.
Bygget av den södra stationsentrén skulle ha påbörjats 2023 men upphandlingen avbröts på grund av att omvärlds- och marknadsläget gjorde att kostnaderna drog iväg.
Trafikverket som är huvudbeställare gick senare ut med en ny upphandling. I december i fjol undertecknade man ett kontrakt med entreprenören Nyab AB, och i mars i år kom bygget till slut igång.
Så här såg det ut i södra änden av perrongen i Häggvik i vintras, någon vecka innan bygget av en ny stationsentré påbörjades.
Tomas Stark
– Planeringen för en sydlig entré till Häggviks station har funnits med länge. Det är en viktig funktion som kommer att underlätta resor med kollektivtrafik och bidra till Södra Häggviks utveckling, sa kommunstyrelsens ordförande Henrik Thunes (M) då.
Arbetet med den nya stationsentrén beräknas vara klart sommaren 2027, så pendeltågstrafiken till Häggvik kommer att påverkas åtminstone även nästa sommar.