Vardagen har dragit i gång för många. Från och med den 21 augusti återgår SL till ordinarie tidtabell.

Precis som i våras kommer pendeltågstrafiken minska med tio procent. Men nu är tanken att det ska bli betydligt mer förutsägbart för resenärerna, något som Länstidningen i Södertälje var först med att berätta.

– Genom att minska trafikbeställningen till MTR kommer bara de tåg som verkligen är planerade att köra synas i reseplanerare. Alternativet är att ställa in tåg med kort varsel och det är värre för resenärerna, säger Claes Keisu.

Linjen helt indragen

SL kommer att prioritera avgångar och tider med många resenärer.

– Till exempel kommer sträckorna Stockholm – Södertälje och Stockholm – Märsta/Uppsala prioriteras, medan linjen mellan Tumba och Bro är helt indragen.

Det är värt att komma ihåg att tåg trots allt kan ställas in, på grund av olyckor, signalfel eller andra yttre omständigheter, poängterar SL.

”Inte bara att sätta in nya förare”

Det är fortfarande lokförarbristen som ligger bakom.

– Det är inte unikt för pendeltågen i Stockholm utan drabbar många tågbolag, säger Keisu.

I höst ska 80 lokförare som utbildats för att köra pendeltåg i Stockholm examineras. I avtalet mellan SL och MTR går det att öka trafikbeställningen. Men Claes Keisu kan inte svara på när det kommer ske.

– Det är inte så att man kan sätta in nybakade förare direkt. De måste lära sig linjerna och köra med en instruktör.

Det kan hända att det blir yterligare en dipp i trafiken då, när förarna måste hjälpa de nya att komma på banan.