Glasskydden i bussarna skulle göra så att resenärerna kunde blippa sina biljetter utan att förarna utsattes för smittrisk.

Men den fiffiga lösningen har åkt på bakslag efter bakslag.

Senast hos Keolis i Hornsbergsgaraget. När de skyddsglasförsedda blåbussarna togs i trafik i januari visade det sig snart att glasen orsakade reflexer, bländning och nedsatt sikt. Över 30 tillbud har rapporterats.

Skyddsombudet lade in om skyddsstopp. Keolis har gjort en riskbedömning, och menar att förarna får anpassa hastigheten utifrån siktförhållandena i korsningar och att man ska se om det går att montera reflexdämpande gardiner.

https://www.mitti.se/nyheter/sl-nu-oppnar-vi-framdorrarna-pa-bussarna/reptlc!MGgWMP6nDEU2WbpPos9nww/

Inspektioner

Efter flera inspektioner vid Hornsbergsdepån ligger nu frågan hos Arbetsmiljöverket för beslut.

– Det är svårutrett. Jag kan inte säga när vi blir klara. Det måste bli bra både för förarna och ur smittskyddssynpunkt, säger Mia Tern på Arbetsmiljöverket.

Det var i våras när pandemin slog till som beslut om att stänga framdörrarna togs, för att skydda förarna från smitta. Det har inneburit förluster för SL då resenärer inte kunnat blippa sin reskassa.

Flera skyddsstopp

I höstas fick så två bussmodeller vid Nobina i Uppsala ok från Arbetsmiljöverket. Därefter började bussbolagen i Stockholms län att installera skydd på sina bussar.

Norrtälje var först ut. Där sade skyddsombudet stopp direkt. Det upphävdes dock av Arbetsmiljöverket, vars beslut överklagats till förvaltningsrätten.

Och vid det här laget har även skyddsombudet i Uppsala krävt skyddsstopp på grund av reflexerna.

Jo-anmälan

Dessutom har skyddsombudet vid Keolis depå i Fredriksdal anmält Region Stockholm till Justitieombudsmannen, JO, för "framkallande av fara för annan". Han menar att trafikförvaltningen vill ha skyddsglas snabbt för att säkra intäkter, utan hänsyn till trafiksäkerhet och arbetsmiljö.

Men faktum är att förvaltningen är ganska specifik i sina krav. Så här ska skydden utformas, enligt ett tjänsteutlåtande:

✔️Utformade för att uppnå adekvat smittskydd. ✔️Utformade så att biljettvalidering är möjlig. ✔️Utformade även med hänsyn till arbetsmiljö i övrigt och trafiksäkerhet (t.ex. sikt, reflexioner, utrymning, krockskydd). ✔️Förankrade med skyddsombud, fackliga representanter och förarkollektivet.

Vill ha blippstolpe bak

Skyddsombudet vid Hornsbergsdepån, Mario Matic, säger att de snart hoppas hitta en lösning tillsammans med arbetsgivaren.

– Helst vill vi ha läsarna bak i bussen. Det funkar ju på andra ställen. Om de börjat installera dem i april hade ju pengar kommit in, säger han.

https://www.mitti.se/nyheter/dags-att-ha-biljetten-redo-pastigning-fram-i-bussen/reptlj!5VbvEitcJhJS4CvASTR2aw/