Bromsten
2020 stängde staden Fristads servicehus på Cervins väg i Bromsten, där en tredjedel av de 150 lägenheterna hade stått tomma. Fastigheten såldes till Landia som gjorde om servicehuset till 200 vanliga hyreslägenheter utan att någon parkeringsutredning gjordes av staden. Antalet bilar har sedan dess ökat kraftigt i området.
– Inget har gjorts av trafikkontoret överhuvudtaget är min bild, säger Åsa Nilsson Söderström (L), som 2022 uppmärksammade situationen med en skrivelse, men som öppnar för att lyfta frågan igen.
Ytterligare p-platser försvinner
Stadsdelsförvaltningen krävde att trafiknämnden skulle se över situationen, men tre år senare har inget hänt – i stället har situationen förvärrats ytterligare.
Stadsdelsförvaltningen krävde att trafiknämnden skulle se över situationen 2022, men tre år senare har inget hänt – i stället har situationen på Cervins väg förvärrats ytterligare.
Filip Magnusson
Tio av de p-platser som förr tillhörde servicehuset har gjorts om till lekplats för den nya förskolan i området samt gått till ett LSS-boende.
– Det har praktiskt taget blivit omöjligt att mötas på gatan. Det parkeras längs hela sträckan och jag känner en stor oro för att polis och ambulans kan få svårt att komma fram, säger Åsa Nilsson Söderström.
Folk på gatan suckar
Hon planerar för en uppföljande skrivelse i trafiknämnden eller att ställa en fråga direkt till trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) om situationen.
Åsa Nilsson Söderström (L) öppnar för en uppföljande skrivelse i trafiknämnden om situationen.
David Lagerlöf
På Cervins väg suckar folk åt situationen när Mitt i frågar runt.
– Det är fullständigt kaos, det är bara att titta på gatan. Det är en massa stressade folk hela dagarna som letar parkering. Folk som bor i andra delen av Bromsten kommer hit och försöker ta våra platser, vi tvingas ta oss till andra områden och parkera. Det måste tas fram fler p-platser, säger en man i 20-årsåldern.
"Förstår inte hur de tänkte"
Till saken hör att Svenska bostäder 2013 byggde nya lägenheter på Duvbovägen på en plats som tidigare var utpekad för parkeringslösning i området.
En man i 30-årsåldern menar att kvarteren inte är byggda för så många bilar som i dag finns här.
– Staden visste att många med bil skulle flytta in när servicehuset gjordes om, utan att man gjort något. Jag förstår inte hur de tänkte. Folk tvingas parkera ända ut i korsningarna och det börjar bli trångt även på intilliggande gator.
"Folk tvingas parkera ända ut i korsningarna och det börjar bli trångt även på intilliggande gator", säger en man i 30-årsåldern.
Filip Magnusson
Inga krav ställdes på fler p-platser
Stadsbyggnadskontoret ska se till att parkeringslösningarna är tillräckliga vid dessa former av fastighetsomvandlingar, men man har inte ställt några krav.
– De ändrade användningarna har varit inom gällande detaljplan och detta har inte inneburit någon ny bedömning av oss gällande p-frågan, säger Henrik Brånstad, pressansvarig på stadsbyggnadskontoret.
Henrik Brånstad är pressansvarig på stadsbyggnadskontoret i Stockholms stad.
Stockholms stad
Men har ni utvärderat detta i efterhand?
– Nej, om den ändrade användningen följer detaljplanen krävs ju inget nytt bygglov.
Trafikkontoret har ingen lösning på gång:
– Vi har inga planerade förändringar på Cervins väg, men vi fortsätter vår parkeringsövervakningen. Det jag kan säga är att det inte är tänkt att man ska långtidsparkera längs gatuparkeringar, säger Malinda Flodman, pressansvarig.
Fulparkeringar har gjort Bromsten-gata farlig för förskolebarn
Trafiksituationen har på kort tid förvärrats på Cervins väg i Bromsten, där många förskolebarn går om dagarna. Det hävdar Spånga-Tenstas stadsdelsförvaltning som nu kräver att situationen ses över.
På Cervins väg, en lång villagata mitt i Bromsten, är det gratis och tillåtet att parkera längs ena sidan gatan. Tillskottet av bostäder har gjort att trafiken ökat och att allt fler börjat felparkera.
– Sista året har problemen blivit allt större, säger Åsa Nilsson Söderström (L) i stadsdelsnämnden, som i november 2022 lade en skrivelse om situationen.
Flera boende har reagerat på felparkeringarna, enligt Åsa Nilsson Söderström.
– Gatan är ofta fylld med parkerade bilar. Man kan inte mötas på sträckan mellan Kronvägen och Blockstupet längre, säger hon.
Trång. Cervins väg i Bromsten.
Mitt i
Förutom att många fulparkerar är många bilar även avställda, menar Åsa Nilsson Söderström.
– En redan smal gata har blivit ännu trängre.
Är det fler parkeringsvakter du vill se?
– Absolut, men det finns säkert mer att göra. Som att tillföra farthinder och att se över parkeringsplatserna. Man borde dels försöka få till nya parkeringsplatser, men eventuellt även ta bort ett antal om det förbättrar trafiksäkerheten. Och att man ser över hur länge man får stå här. Jag hoppas detta sker så snart som möjligt.
Förskolor och lekpark på gatan
Många barn går till förskolorna på Cervins väg och en stor lekplats ligger i korsningen med Rissnavägen. Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning har instämt i Åsa Nilsson Söderströms synpunkter och kräver nu att trafiknämnden ser över situationen.
– Trafiknämnden har meddelat att de fattar beslut under våren, tidigast vid sammanträdet 23 mars, säger Christoffer Lindh, samhällsplanerare på stadsdelsförvaltningen.
Alla felparkerande fordon innebär risker när fordon backar och har skymd sikt, menar förvaltningen.
Fler flyttat in
Att fler flyttat in på gatan beror på att förra vård- och omsorgsboendet Fristads servicehus köptes av fastighetsbolaget Landia. De har i sin tur hyrt ut det till ett företag som hyr ut lägenheterna som vanliga bostäder.
– Men inga nya parkeringsplatser har tillkommit. Alla långtidsparkeringar förvärrar situationen ytterligare, säger Åsa Nilsson Söderström.
Vägen innehåller även ett backkrön.
– Det skymmer sikten. Vid möte måste en av bilarna backa 100 meter. Det här behöver ses över, säger Nilsson Söderström.
Ett annat problem är korsningen med Skogshällbacken, menar hon.
– Här står det felparkerade bilar i princip varje kväll och natt. Korsningen har kommit att bli mötesplats, vändplats och väntplats. Det finns en uppenbar risk att polis och ambulans inte kan komma fram till Skogshällbacken. Infarten blockeras ju.
Alla långtidsparkeringar förvärrar situationen ytterligare.
Dessa trafiksäkerhetsåtgärder görs
Trafikkontoret väntas se över Spånga-Tenstas stadsdelsförvaltnings önskemål om utökad parkeringsövervakning på Cervins väg.
Enligt trafikkontoret övervakar man och planerar för trafiksäkerhetsförstärkande åtgärder kontinuerligt inom hela Bromsten.
Man ser bland annat sedan tidigare över nya, sänkta hastighetsgränser, nya gång- och cykelbanor och farthinder.
Källa: Stockholms stad