Österåkers kommun vill ta över Västra Banvägen i centrala Åkersberga för att göra vägen mer stadsmässig.

Bland planerna: Göra om den för busstrafik och dessutom förbättra VA-nätet under vägen. Detta så att centrum kan utvecklas med ännu fler bostäder längs järnvägen.

Det framgår av förslaget till ny detaljplan som just nu finns utställd i Alceahuset.

Totalt handlar det om en vägsträcka på 1,7 kilometer, med mark på ömse sidor om Västra Banvägen som kommunen vill ta över av de nuvarande ägarna, bland andra Brf Spåret med nästan 260 bostäder.

Redan för två år sedan var samma idé på tapeten. Då var Brf Spårets styrelse kritiska till förslagen, inte minst eftersom man ansåg att det skulle bli ”rörigt” med busstrafik på Västra Banvägen.

I förslaget till detaljplan kan man läsa att Västra Banvägen ska ”utvecklas som en attraktiv huvudgata med plats för busstrafik, separerad cykelbana, träd, planteringar och dagvattenhantering längs med vägen”.

”Många p-platser tomma”

Vid stationen är det tänkt att bli en bussvändplats och en angränsande torgyta. Dessutom: Pumpstationer och transformatorstationer, och en mindre rastlokal för SL:s personal.

För att få plats med pumpstation och vändplats kastar kommunen lystna blickar på en del av Brf Spårets stora parkeringsplats som i dag har plats för cirka 255 bilar.

”78 platser behöver tas i anspråk” skriver kommunen i sitt förslag. Kommunen hänvisar också till egna beläggningsstudier som visar att ”omkring hälften av platserna mellan Västra Banvägen och spåren som regel står onyttjade”.

Kommunen skriver också att man genom omdisponering av ytor kan kompensera Brf Spåret med cirka 15 nya platser, så att det i slutänden bara blir ett 60-tal som försvinner.

Förslaget till detaljplanen för Västra Banvägen finns utställt för granskning fram till 17 november. Då är också sista dagen för att komma med synpunkter.

Den som är nyfiken kan ta del av planen antingen via kommunens hemsida eller på plan 1 i Alceahuset.