En utredning från stadens lärande- och kulturförvaltning konstaterar att det finns fördelar för Lidingö om man istället för att driva vuxenutbildning i egen regi går med i samarbetet Vux Norrort. Här samverkar ett antal kommuner och anlitar fristående aktörer.

– Det vi vinner är större valfrihet och bättre ekonomi, säger Amelie Tarschys Ingre (L), ordförande för utbildningsnämnden.

Om vuxenutbildningen på Lidingö läggs ner innebär det att eleverna får söka sig till utbildningar på andra sidan bron.

– Det finns en massa olika utövare nära oss längs röd linje. För de som går på SFI och jobbar är det värdefullt att ha SFI nära jobbet, det är något som efterfrågats, säger Amelie Tarschys Ingre.

Höga trösklar

Lärarna på vuxenutbildningen håller dock inte med. Närheten spelar roll, när verksamheten flyttas blir trösklarna för höga.

– Många som går på SFI har barn i förskolor häromkring, det blir inte lika lätt för dem, säger läraren Marie Arsenius.

Vad säger era elever?

– De har inte meddelats. Det har varit väldigt tyst om det här. Vi har bara vetat att utredningen pågått men inte haft så mycket insyn, säger Marie Arsenius.

Kompetens försvinner

En annan konsekvens av att vuxenutbildningen lägger ner är att drygt 20 lärartjänster försvinner.

– Vi är ett kollegium som är väldigt kompetent. Det är något Lidingö stad går miste om, säger Charlotta Fröderberg, lärare.

– Det är det tuffa och tråkiga i det här. Men förhoppningsvis kan man erbjuda andra tjänster i staden, svarar Johan Skofteröd, förvaltningschef.

Han poängterar att nedläggningen inte handlar om att man är missnöjd med kvaliteten.

– Det är en bra varsamhet och en väldigt engagerad personal.

Kan spara 7 miljoner

Men utifrån de parametrar som ställts upp för utredningen: valfrihet, ekonomisk hållbarhet och effektivitet. nåddes slutsatsen att man inom Vux Norrort får samma kvalitet billigare.

Enligt utredningen kostade vuxenutbildningen på Lidingö runt 18 miljoner kronor xxxx. Om man varit ansluten till Vux Norrort skulle kostnaden blivit 7 miljoner mindre.

Har tappat elever

Lärarna menar dock att man inte enbart kan se till kronor och ören.

– De säger att kvalitet finns någon annanstans. Vi vet att det inte är så. Vi tar bort en väl fungerande skola och 25 lärartjänster. Det betyder att kunskapen vi har försvinner. De har räknat väldigt ekonomiskt här, säger Fransisco Sazo.

Utredningen konstaterar också att skolan tappat elever. Totalt är runt 200 elever inskrivna på olika kurser. Men på vissa kurser har bara enstaka elever deltagit.

Är det försvarbart att ha denna verksamhet då?

– Terminen som gått är inte representativ på grund av corona. Vi tappade elever under våren när vi gick över till digital undervisning. Men nu ser vi återkomsten. Både nya elever som anmäler sig och gamla som kommer tillbaka, säger läraren Wiliam Sokka.