Lokaltidningen Mitt i berättade nyligen att en utbyggnad av E4 mellan Häggvik och Rotebro var en utpekad satsning när Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastruktur presenterades.

Planerna ligger visserligen minst åtta år framåt i tiden, men de har ändå väckt oro bland närboende, framför allt i Norrviken.

"Tar deras oro på allvar"

Sedan i våras har Sollentuna kommuns miljö- och hälsovårdsavdelning tagit emot nästan 200 klagomål som gäller buller och oro för det planerade fjärde körfältet.

– Vi är just nu mitt i en större insats där vi för en aktiv dialog med Trafikverket för att undersöka möjliga lösningar. Det är viktigt att de boende vet att vi tar deras oro på allvar och arbetar för att hitta åtgärder tillsammans med Trafikverket, säger Evin Saleh på kommunens avdelning för miljö och hälsoskydd.

Bakgrunden till den planerade satsningen är de stora kapacitetsproblemen norr om Stockholm, där E4:an i dag har dagliga köer och osäkra restider. Trafiken väntas dessutom öka när E4 Förbifart Stockholm öppnar 2030 och utvecklingen kring Arlandaområdet fortsätter.

Mot den bakgrunden bedömer Trafikverket att projektet är samhällsekonomiskt lönsamt, även om vissa miljöeffekter ännu inte är fullt beräknade.

Trafikverkets ansvar betonas

Kommunstyrelsens ordförande Henrik Thunes (M) välkomnar en utbyggnad av E4:an då bättre framkomlighet behövs, samtidigt som han förklarar att Trafikverket har ansvaret för att hantera konsekvenserna av utökad trafik.

Även miljö- och klimatnämndens ordförande Jonas Riedel (C) betonar Trafikverkets ansvar, både genom tillsyn och dialog.

– Redan i dag är situationen problematisk på flera ställen. Det är viktigt att våra invånare har en acceptabel ljudnivå, och det blir än viktigare när E4:an nu ska breddas, säger han.