Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastruktur innehåller investeringar på 1 200 miljarder kronor 2026–2037, vilket beskrivs som en historiskt stor ram.

Dessutom finns ovanligt stora satsningar på Stockholms län med, bland annat en upprustning av pendeltågsrälsen och kapacitetsförstärkningar på E4:an för att förbereda för Förbifart Stockholms öppnande 2030.

Det handlar till exempel om sträckan mellan trafikplatserna Häggvik och Rotebro och mellan trafikplats Glädjen och trafikplats Arlanda.

Flera flaskhalsar

Trafikverket konstaterar att det redan råder kapacitetsbrist på E4 norr om Stockholm, vilket resulterar i förlängda res- och transporttider med hög restidsosäkerhet.

Flera flaskhalsar leder till daglig köbildning och det påverkar punktligheten för personbilstrafik, kollektivtrafik och godstransporter.

På sträckan Häggvik–Rotebro förväntas trafiken dessutom öka kraftigt, främst till följd av kommunala utvecklingsplaner, en ökning av resenärer och arbetspendlare vid Arlanda flygplats, och öppnandet av E4 Förbifart Stockholm.

3+3 blir 4+4

Trafikverkets åtgärd innebär en breddning från 3+3 körfält till 4+4 körfält mellan Häggvik och Rotebro.

Totalkostnaden är beräknad till 623 miljoner kronor, vilket bedöms som samhällsekonomiskt lönsamt med tanke på ”restidsnyttor”.

Det finns också ”ej beräknade” effekter så som ökad påverkan på natur- och kulturmiljö, men de ”bedöms sammantaget vara försumbara”, skriver Trafikverket.

Utbyggnaden av E4 mellan Häggvik och Rotebro har dock inte högsta prioritet tidsmässigt. "Objektet ingår inte i nationell plan 2022–2033”, förklarar Trafikverket.

Thunes (M) positiv

Kommunstyrelsens ordförande Henrik Thunes (M) tycker att den planerade kapacitetsökningen på E4 behövs.

– Ja, vi är i grunden verkligen positiva till att det blir en breddning. E4 är underdimensionerad, särskilt i rusning eller om det blir en trafikolycka, och trafiken ökar när förbifarten öppnar upp. Men det är Trafikverket som har ansvaret för att hantera konsekvenser av en breddning, ökat buller och partiklar, och det är vi från kommunen tydliga med det i våra svar till Trafikverket, säger han.