När Mitt i besökte cykelbanan på Alviksplan i början av juli skedde en olycka mitt framför ögonen på tidningens reporter, en cyklist och en bilist som krockade.

Kollisionen skedde på en nybyggd del av cykelbanan, i höjd med bensinstationen, där cykelbanan går i en kurva och fortsätter österut rakt över Alviksplan.

Från nyår och fram till början av juli hade 29 anmälningar kommit in till trafikkontoret om cykelolyckor på Alviksplan.

Trafikverket och Stockholms stad har nu beslutat att under ett två månader långt försök testa en ny trafiksginal på platsen.

Den nya trafiksignalen, som ställdes ut i måndags, visar vem som har företräde, bilister eller cyklister.

"I praktiken ger detta en konfliktfri överfart för cyklister, förutsatt att man inte cyklar mot rött", skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Körfält justeras

Samtidigt kommer justeringar att göras av ett av körfälten på Drottningholmsvägen, körfältet närmast tunnelbanebron som korsar cykelbanan, ett körfält som från måndag enbart kommer användas för högersväng.

Åtgärderna införs på prov i cirka två månader. Visar mätningarna att cykelöverfarten blir säkrare med åtgärderna kommer Trafikverket föreslå att lösningen permanentas.

"Vår och även Stockholms stads förhoppning är att åtgärden kommer att förbättra trafiksäkerheten för cyklister", säger Jeffery Archer, strategisk planerare på Trafikverket, i ett mejl till Mitt i.

Under prövoperioden vill Trafikverket och Stockholms stad också kontrollera att framkomligheten för biltrafiken framförallt på Drottningholmsvägen inte påverkas.

Även cykelbanan vid Måleributiken längre bort på Alviksplan, en cykelbana som delas med gående, kommer att granskas av Trafikverket och staden. Den utredningen kommer att göras separat.