I september slog Matmissionen upp portarna till sin butik i Kista galleria. Här får personer med låga inkomster handla livsmedel för ungefär en tredjedel av ordinarie pris, och kundantalet har ökat kraftigt sedan öppningen, berättar Huzeyfe Dölek, butikschef.

– Det här var vår mest efterfrågade butik innan vi öppnade, och nu förstår vi varför. Vi ökar i snitt med ungefär 1 600 nya unika medlemmar i månaden. Då menar man medlemmar som är nya och som handlar för första gången. Förra månaden hade vi 1 700 nya kunder som handlade här i Kista, säger han.

De flesta som handlar i butiken bor i närområdet eller i Rinkeby och Tensta, enligt Huzeyfe Dölek.

– Och då har vi inte marknadsfört oss eller så, utan folk har hittat hit själva. Man märker tyvärr att behovet av oss är stort.

Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker har stigit med över 20 procent det senaste året, visar en ny mätning från SCB, som publicerades den 15 mars. Inte sedan början av 1950-talet har matpriserna ökat så mycket på ett år i Sverige, enligt SCB, och en färsk Sifo-mätning visar att den ekonomiska situationen blir alltmer akut för många barnfamiljer.

Varorna som säljs på Matmissionen är olika beroende på vad man fått just för dagen. För några veckor sedan när Mitt i besökte platsen fanns många burkar ananas på lager.

Varorna som säljs på Matmissionen är olika beroende på vad man fått just för dagen. För några veckor sedan när Mitt i besökte platsen fanns många burkar ananas på lager.

Emma Löf Hagström

Fullbokade

På Matmissionen får medlemmar boka en tid för att komma och handla. I början fanns många lediga tider och alla bokades inte upp, men under de senaste veckorna har butiken varit fullbokad i flera dagar framöver.

– Det märks att läget har förvärrats, även om behovet har varit stort hela tiden. Helt plötsligt kanske man inte har råd med maten som säljs i vanliga butiker och måste söka andra alternativ, och då kommer man hit, säger Huzeyfe Dölek.

Matmissionen samarbetar med dagligvaruhandeln, och får mat till skänks eller mat som annars skulle kasseras. Det som går åt mest är basvaror som ägg, mjölk, ost, mjöl och olja.

– Det kan tyvärr vara produkter som är svåra för oss att få, eftersom de går åt ordentligt även i de vanliga butikerna. Men när vi väl får in dem säljer de slut på en gång.

Paprikan är en av de varor som ökat allra mest i pris det senaste året, hela 54,1 procent mer får kunder betala nu än i fjol.

Paprikan är en av de varor som ökat allra mest i pris det senaste året, hela 54,1 procent mer får kunder betala nu än i fjol.

Emma Löf Hagström

Målet är att inte behövas

I dagsläget är det svårt att mäta exakt hur många som är aktiva medlemmar. 2022 var det 14 000 totalt i Matmissionens butiker, men nu är det förmodligen högre än så, menar Huzeyfe Dölek.

– Man får komma ihåg att vissa får jobb eller högre inkomst, och inte behöver handla här längre, så vissa försvinner. Det blir vi glada över. Det är så klart bra att vi finns, men målet är så klart att vi en dag inte ska behövas längre och att ingen ska behöva uppleva matfattigdom. Just nu ser det dock ut att vara långt borta.