Organisationen Friends har jobbat med att kartlägga trygghetssituationen på skolor i tolv år. En utmaning man har sett är att det skiljer sig åt hur skolorna får fram sina underlag – om de ens arbetar systematiskt med kartläggning.

– För de som jobbar aktivt med enkäter ser det väldigt olika ut. Både omfånget på frågorna och hur de är utformade. Det gör att det blir olika svar som inte är jämförbara mellan skolor. Dessutom varierar kvaliteten, säger Ylva Christiansson, effektansvarig på Friends.

Arbetet med att utveckla "Mobbningens digitala tvilling" startade 2021. Tillsammans med techbolaget Tietoevry och Örebro universitet fick Friends ekonomiskt stöd från Vinnova för att satsa på AI-projektet.

Laborera med lösningar

"Tvillingen" bygger bland annat på insamlade data från elever och personal i skolan och ska fungera som en labbmiljö.

– Den kan se mönster och förutspå händelser som skapar otrygghet. Dessutom ska man kunna prova olika insatser utan att behöva testa dem i verkligheten, för att se vilka som är effektiva, säger Ylva Christiansson.

Hittills har projektet mest handlat om att digitalisera den kartläggande delen, och att använda mänskliga analyser på materialet.

– Ofta finns det ganska enkla lösningar, det är inte rocket science. Men det kan vara väldigt olika vad olika skolor behöver, så det behöver skräddarsys, säger Ylva Christiansson.

Nu ska Friends fortsätta utveckla verktyget.

– I ”Tvillingen” kan man mata in en massa data, även sådant som man inte i första hand tänker kan påverka tryggheten. Det skulle till exempel kunna vara de lokala busstidtabellerna. För människohjärnan är det svårt att räkna ut alla saker som kan påverka tryggheten på en skola, men det tror vi att AI kan göra. Vårt syfte och slutmål är att skapa en ny nationell standard för systematiskt trygghetsarbete, säger Ylva Christiansson.