Elever får svara på en drös med frågor. Bland annat om hur de trivs i klassrummet, om de stressas av skoluppgifter, hur det är på rasterna. Skolans personal får också svara på frågor. Sen matas svaren in i en AI-robot. Ut kommer en "digital tvilling" av skolan, med fiktiva och potentiella scenarier och förslag på förebyggande insatser mot mobbning och kränkningar.

Enskede skola är pilot för projektet "Den digitala tvillingen mot mobbning", som har utvecklats under snart två år.

När Mitt i besöker skolan har en klass just avslutat en lektion. Någon sitter i ett fönster och läser en bok och några umgås vid sina blåa skåp.

I enkäten som eleverna svarat på kom det bland annat fram att stök i korridorerna på rasterna var ett problem. Det ledde till att rastschemat lades om.

– Det kunde vara att några lekbrottades eller bankade på dörrarna när andra hade lektion. AI föreslog mer personal i korridoren och rastvakter. Sedan det infördes har det inte varit stökigt på samma sätt, säger Ida Althin, som går i sjuan.

Klasskompisen Carl Holmgren håller med:

– Jag tror inte det har hänt någon gång den här terminen att några har bankat på klassrumsdörrarna, säger han.

Via föräldraföreningen

Enskede skola har länge jobbat aktivt mot kränkningar och mobbning, till exempel med ett särskilt antimobbnings-team. Det var inget svårt val att tacka ja när de fick chansen att vara med och utveckla det nya verktyget.

Enskede skolas rektor Sofia Stenberg och förstelärare Mikael Bodin. "Trygghet är en förutsättning för att kunna få en bra utbildning", säger Mikael Bodin.

Enskede skolas rektor Sofia Stenberg och förstelärare Mikael Bodin. "Trygghet är en förutsättning för att kunna få en bra utbildning", säger Mikael Bodin.

Mimmi Epsten

– Det blev aktuellt tack vare en person i föräldraföreningen som är aktiv jobbar på Friends, säger Sofia Stenberg, rektor på Enskede skola.

Den stora vinsten är enligt henne och försteläraren Mikael Bodin att det går mycket snabbare att analysera och se mönster i elevernas svar med hjälp av AI.

– Det här liknar enkäter som vi har gjort på skolan tidigare, men nu kan vi börja jobba aktivt, snabbare. Det gör att de elever som svarat hinner märka av förändringar i närtid. Men även att vi kan jobba proaktivt snarare än reaktivt, säger Sofia Stenberg.

Trots att projektet är i sin linda har Enskede skola redan haft hjälp av analysverktyget, som utvecklas av mjukvaruföretaget Tietoevry, organisatonen Friends och Örebro Universitet.

"Häftigt att det går fort"

Eleverna som Mitt i träffar har gjort liknande enkäter förut. Bland annat görs årliga undersökningar i Stockholms alla skolor.

– Det är ju ungefär samma frågor men jag tycker att de här är mer konkreta och så är det många fler, säger sjundeklassaren Theodor Swan, och Julia Dewe fyller i:

– Jag lägger hellre lite tid på att svara än fyller i något kortfattat som inte leder till något. Det är häftigt att det går så fort för AI att analysera. Människor är långsammare, säger hon.

Sedan 2016 är Enskede skola dessutom mobilfri – eleverna lämnar in sina telefoner på morgonen och får tillbaka dem när de går hem från skolan.

– Det var inte jättepoppis bland eleverna när det infördes, men nu tycker de flesta att det är bra. Vi kan se tydligt att omfånget av en viss typ av kränkningar minskat. Som till exempel att elever tog bilder på varandra i smyg, säger Mikael Bodin.

"Ofta krävs ganska enkla lösningar"

Pilotskolorna är nöjda. Nu vill Friends fortsätta utveckla AI-verktyget för att hitta förebyggande lösningar som ska motverka kränkningar i skolan.

Organisationen Friends har jobbat med att kartlägga trygghetssituationen på skolor i tolv år. En utmaning man har sett är att det skiljer sig åt hur skolorna får fram sina underlag – om de ens arbetar systematiskt med kartläggning.

– För de som jobbar aktivt med enkäter ser det väldigt olika ut. Både omfånget på frågorna och hur de är utformade. Det gör att det blir olika svar som inte är jämförbara mellan skolor. Dessutom varierar kvaliteten, säger Ylva Christiansson, effektansvarig på Friends.

Arbetet med att utveckla "Mobbningens digitala tvilling" startade 2021. Tillsammans med techbolaget Tietoevry och Örebro universitet fick Friends ekonomiskt stöd från Vinnova för att satsa på AI-projektet.

Laborera med lösningar

"Tvillingen" bygger bland annat på insamlade data från elever och personal i skolan och ska fungera som en labbmiljö.

– Den kan se mönster och förutspå händelser som skapar otrygghet. Dessutom ska man kunna prova olika insatser utan att behöva testa dem i verkligheten, för att se vilka som är effektiva, säger Ylva Christiansson.

Hittills har projektet mest handlat om att digitalisera den kartläggande delen, och att använda mänskliga analyser på materialet.

– Ofta finns det ganska enkla lösningar, det är inte rocket science. Men det kan vara väldigt olika vad olika skolor behöver, så det behöver skräddarsys, säger Ylva Christiansson.

Nu ska Friends fortsätta utveckla verktyget.

– I ”Tvillingen” kan man mata in en massa data, även sådant som man inte i första hand tänker kan påverka tryggheten. Det skulle till exempel kunna vara de lokala busstidtabellerna. För människohjärnan är det svårt att räkna ut alla saker som kan påverka tryggheten på en skola, men det tror vi att AI kan göra. Vårt syfte och slutmål är att skapa en ny nationell standard för systematiskt trygghetsarbete, säger Ylva Christiansson.

Ofta finns det ganska enkla lösningar, det är inte rocket science.

Friends, techbolaget Tietoevry och Örebro universitet fick ekonomiskt stöd från Vinnova för att satsa på AI-projektet.

Friends, techbolaget Tietoevry och Örebro universitet fick ekonomiskt stöd från Vinnova för att satsa på AI-projektet.

Mostphotos

Skillnader på hur skolor kartlägger trygghet

Organisationen Friends vill fortsätta arbeta med AI för att förebygga och motverka kränkningar i skolan.