I våras vann trafikföretaget VR upphandlingen av två nya bussavtal för Järfälla, Upplands-Bro, Södertälje och Nykvarn, som skulle börja gälla från augusti 2026.
De nya avtalen blir billigare för SL eftersom de bygger på elbussar som kostar mindre i drift än dieselfordon.
Men konkurrenten Nobina, som driver trafiken idag, överklagade och krävde att hela upphandlingen ska göras om, med hänvisning till vad de ser som felaktigheter och oskäliga krav från SL:s sida.
Nu befarar SL att rättsprocessen drar ut på tiden, vilket gör att man kan tvingas förlänga de gamla avtalen med Nobina fram till att tvisten är avgjord.
140 miljoner mer per år
Det betyder att den besparing som man räknat med måste skjutas på framtiden. En förlängning med Nobina innebär fortsatt dieseldrift – vilket enligt Trafikförvaltningen kostar cirka 140 miljoner mer per år jämfört med elbussar.
Vänsterpartiet, som länge argumenterat för att att SL ska sluta upphandla och istället tar över busstrafiken i egen regi, tycker det är dags att dra i bromsen.
–Vi måste fråga oss vad vi håller på med, säger Anna Sehlin (V) i Trafiknämnden.
Pressbild
– Vi måste börja fråga oss vad vi egentligen håller på med när konsekvenserna av privatiserad busstrafik blir så här stora, gång på gång. Argumentet att privatiserad drift sparar pengar håller uppenbarligen inte längre, säger Anna Sehlin (V), partiets gruppledare i Trafiknämnden.
"Skandaler stök och problem"
I princip alla bussupphandlingar som gjorts de senaste åren har lett till skandaler, stök och problem som i slutändan går ut över resenärerna, framhåller hon.
– Så här kan vi inte fortsätta. Det enda sättet att få ordning och reda är att låta SL köra sina egna bussar.
Nobinas presschef David Erixon håller med om att SL:s upphandlingar fungerar illa.
"Vi välkomnar både politik och bransch till en konstruktiv dialog om upphandlingsprinciper för framtiden, utan de återkommande tvister, nödavtal och förhandlingar i domstol som riskerar att skada kollektivtrafiken över lång tid", kommenterar han till Mitt i.
MP: Vi brukar få rätt
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) tycker inte det är konstigt att anbudsgivare överklagar upphandlingar – ett sätt för dem att säkerställa att det gått rätt till.
– I praktiken är det mer regel än undantag att stora upphandlingar överprövas i det offentliga Sverige, det är något regionen behöver förhålla sig till. Jag kan också konstatera att vi i regel får rätt i dessa överprövningar, säger han.