LIVRÄDDNING. SL testar en ny teknik på ett antal stationer i hopp om att kunna rädda liv. Foto: Mostphotos / Mitt i

Nytt larmsystem ska minska dödsfall i tunnelbanan

Varje år dör och skadas flera personer på Stockholms tunnelbanespår. SL testar nu en ny teknik med artificiell intelligens. Målsättningen är att dels kunna rädda liv, dels minska onödiga stopp i SL-trafiken.

  • Publicerad 05:15, 29 aug 2021

På 14 av SL:s perronger har det satts upp videokameror som filmar rälsen. Med hjälp av matematiska formler läser datorer av filmmaterialet. Om systemet uppfattar att det finns en person eller ett föremål på spårområdet så skickas ett larm till SL:s trygghetscentral.

Syftet är att förhindra olyckor och rädda liv. Och samtidigt hoppas SL att detta kan innebära färre stopp i trafiken.

Vad heter egentligen Södra station?

Testas nu

På de ställen där larmsystemet nu testas sitter affischer med information uppsatta. Men det är ingen risk att resenärer hamnar på filmer som sedan sprids. Systemet sparar inget bildmaterial och larmen som skickas innehåller enbart information om till exempel tid och plats för händelsen.

Under en kortare testperiod kommer SL använda inspelat videomaterial för att kunna testa det nya systemet. Då kommer det finnas affischer uppsatta på de stationer där testet genomförs som informerar om detta.

Höstguide: Så här tyder du SL:s förseningslingo

Stationer där tekniken testas

✔ Gullmarsplan
✔ T-Centralen
✔ Liljeholmen
✔ Slussen
✔ Vällingby
✔ Globen
✔ Gamla Stan
✔ Skanstull
✔ Bagarmossen
✔ Brommaplan
✔ Högdalen
✔ Medborgarplatsen
✔ Östermalmstorg
✔ Danderyds sjukhus