Att sluta med Waxholmsbåtar från Strömkajen är ingen bra idé. Det har trafikförvaltningen i Region Stockholm fått erfara efter att deras sjötrafikutredning varit ute på remiss.

Nu har de arbetat om den.

Bättre för öborna

Den första utredningen lade fram två scenarier: Ett där trafiken går ungefär som idag, med flera direktlinjer ut i skärgården sommartid. I det andra utgick bara några få Waxholmsbåtar från Strömkajen, men desto fler mellan öarna och kollektivtrafikpunkter på fastlandet.

Det senare hade fördelen att öborna får fler turer och en snabbare färd in till stan. Men för turister och de med fritidshus blir det bökigare att ta sig ut i skärgården, och näringsidkare befarade ett stort tapp.

https://www.mitti.se/nyheter/forslag-farre-waxholmsbatar-fran-stromkajen/repubb!mNkFImQmMTXDyEHJsdiD4A/

Så nu har ett nytt förslag gått ut på remiss till intresseorganisationer, kommuner och näringsliv. Och det är en kompromiss.

Från Strömkajen på sommaren

Fartyg ska fortfarande utgå från Strömkajen, fartyg som framför allt trafikerar mellanskärgården och i viss mån norra- och södra skärgården. Trafiken ska finnas när behoven är som störst, alltså under högtrafikperioder.

Övriga delar av året anpassas trafiken till de behov fastboende och deltidsboende skärgårdsbor har.

Så det blir halvbra för alla parter?

– Nej, det tycker jag inte, det handlar om att utnyttja trafikresurserna till största möjliga nytta totalt sett. Om somrarna blir det ungefär som idag, och resten av året mer som i scenario två, säger regionrådet Gustav Hemming (C).

Risk för trängsel

Han menar att remissrundan visat på svagheter i analysen, och att man nu har fått en större förståelse för de olika behoven.

Dessutom har man uppmärksammats på att det kan bli trångt på vägar och i bussar om alla skärgårdsresenärer måste ta sig ut till kusten för att kliva på båten.

Dags att köpa nya båtar

Sjötrafikutredningen ska mynna ut i ett förslag som läggs fram i slutet av året. Sedan ska man utreda införskaffandet av nya fartyg, eftersom fartygsflottan börjar bli ålderstigen.

Tanken är att ha fler, mindre, och snabbgående båtar som gör det möjligt med tätare turer och snabbare restider.

Snabblinjer

Linjesystemet ska också renodlas, så att vissa linjer blir snabblinjer som inte lägger till överallt.

– De långsammare fartygen kan då gå på linjer som lägger till vid många bryggor, säger Hemming.

Det finns också planer på någon form av anropsstyrd trafik.

– Idag har vi semaforer på bryggorna. Här krävs teknikutveckling, det kan handla om att man på vissa linjer kan ringa eller boka i en app.