– Teamet är från Korea, men pannkakorna är från Japan. De är populära i hela världen, säger ägaren Lin Lu Almström.

Hon kommer ursprungligen från Kina, men har bott i Sverige i 17 år. Första lägenheten i Stockholm låg faktiskt på Alströmergatan, ett stenkast från hennes nya kafé. 

Hon har tidigare jobbat i mat- och dryckesbranschen, men har de senaste åren drivit flera spa-salonger i Stockholm. Nu återvänder hon till matbranschen och specialiserar sig alltså på japanska fluffiga pannkakor, som har blivit virala i sociala medier.

Fluffet är hemligt

Jämfört med amerikanska pannkakor är de snarare en sufflé som steks på båda sidor medan de ligger under ett lock i en knapp kvart. Men receptet och vad som gör dem så fluffiga vill inte Lin avslöja.

– Nej, det är hemligt! Jag älskar smaken, den fluffiga texturen och den vackra uppläggningen.

Tanken på att öppna Fluffy House föddes under en semester i London 2023 där Lin åt japanska pannkakor med sin familj.

– Vi skulle äta efterrätt och hittade pannkakorna av en tillfällighet. Vi tyckte de var så goda, och tänkte att det här måste vi ta till Sverige.

Lagom för svenskarna

Toppingen kan vara olika söt i olika delar av världen, och Lin har åkt runt jorden runt för testa hur pannkakorna ska anpassas för svenska smaklökar. När vi frågar vad hon landade i byter hon från engelska till svenska.

– Lagom! säger hon och skrattar.

Fluffy House är inte en del av någon kedja, men Lin Lu Almström har planer på att även öppna i Stockholms centrala delar och i Uppsala.

Blir det här är poppis i sociala medier enbart under en kortare tid, eller tror du att trenden håller i sig?

– Bra fråga, jag har funderat på det där. Vi tänker att vi har standardsmaker, men även varianter efter säsong. Det kan vara inspiration av semlor när det är säsong för det, eller kanel när det är kanelbullens dag. Vi kommer även att ha den koreanska glassen bingsu och andra rätter.

Kön var lång när man öppnade för första gången under fredagsmorgonen.

Kön var lång när man öppnade för första gången under fredagsmorgonen.

Privat

Influencers på rad

I veckan som gick var tio matinfluencers på besök vid Fridhemsplan – och kön ringlade sig lång när de öppnade nu under fredagsmorgonen.

– Det stod influencers på kö för att komma hit, och när vi postade ett inlägg i sociala medier hade vi hundratusen visningar på tolv timmar. Vi har en hype och nu gäller att hålla igång den!