2034 blir den nya, gula tunnelbanenlinjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan klar, om allt går som planerat. Under de närmsta nio åren ska tunnlar och stationer byggas på den åtta kilometer långa sträckan.
Dessutom blir det en ny tågdepå, där tågen kan städas, servas, repareras, tvättas och ställas upp när de inte är i trafik. Som Mitt i tidigare har berättat har Region Stockholm förlagt den i Älvsjö industriområde. Närmare bestämt längsmed Västra stambanan, mellan Hagsätra naturreservat och Älvsjö IP.
Nu är planerna för depåbygget ute på granskning, den sista möjligheten för berörda instanser att komma med synpunkter. Senast den 18 augusti ska de vara inne hos Region Stockholm.
Intrång i reservat
Tunnelbanetågen ska köras till depån i tunnlar från trafikspåren vid Älvsjö station. För att tågen ska kunna byta riktning och komma upp till marknivån vid depån vill man bygga ett vändspår under mark, söder om depåområdet.
Det innebär ett visst intrång i Hagsätraskogens naturreservat, dock enbart under jord. Däremot påverkas en del av skogen utanför reservatsgränsen, när en del träd och annan växtlighet tas bort för att bereda plats för bygget. Det kan påverka "rekreationsvärden och sociala värden", står det i granskningsmaterialet.
Buller under byggtiden
En viktig fråga är grundvattnet och hur det kan påverkas. Enligt handlingarna kan en viss påverkan ske under byggtiden, innan tunnlarna tätas. Däremot bedöms "inga konsekvenser uppstå" när depån är färdig och i drift.
En direkt påverkan för människor i området blir den ökade trafiken samt buller och vibrationer, så länge bygget pågår. Den färdiga depån bedöms däremot bara generera "små negativa konsekvenser" när det gäller störande ljud. En bullersskyddsskärm ska minska ljuden från depån, är tanken.
Planen är att börja bygga depån under 2028. Investeringskostnaden för depå och fordon beräknas till 2,2 miljarder kronor (utifrån prisnivå 2016, exklusive risker) Region Stockholm finansierar det.