De nya tågens tutor funkar inte i den stränga kyla som dragit in över Stockholm.
Mikael Andersson
20240119094010
20240403212208
2024-01-19
09:40
2024-04-03 21:22
Kylan slår hårt mot SL-trafiken. Efter mängder av förseningar visar sig även den stränga kylan vara ett problem för de nya tågen på Roslagsbanan.
Starten på året har kantats av problem för kollektivtrafiken. I veckan stod flera tåg stilla på Roslagsbanan. Dessutom har det visat sig att de nya tågen som lanserades i höstas har problem i kylan, något P4 Stockholm var först med att rapportera.
– Det kommer in snö i tutorna vilket gör att ljudet från tutorna dämpas. När de inte fungerar kan man inte köra tågen, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL till P4 Stockholm.
Enligt henne har alla de fyra tåg av den nya modellen drabbats. När tutan fylls med snö måste tågen tas ur drift och tinas.
Problemen ska enligt SL ha upptäckts under testperioden innan tågen lanserades.
– Då antog man att det berodde på en felaktigt placerad temperatursensor vilken gjorde att man flyttade sensorn. Tyvärr han man nu konstaterat att det inte var tillräckligt som åtgärd, säger Natalie Nordenswan till P4 Stockholm.
De nya tågen
Det första tåget X15p-tåget från schweiziska Stadler levererades 2020. Hösten 2022 uppgav SL att de nya tågen skulle börja trafikera Roslagsbanan, men så blev det inte.
De nya tågen ska successivt ersätta de mer än 30 år gamla X10p-tågen som, enligt Region Stockholms trafikförvaltning, redan passerat sin ”tekniska livslängd”.
En plan är att skrota de första X10p-tågen som tas ur trafik för att på så vis få reservdelar så att man kan hålla de övriga X10p-tågen rullande de närmaste sju åren tills samtliga gamla tåg bytts ut.
Fakta: Region Stockholms trafikförvaltning/Mitt i
Det kommer in snö i tutorna vilket gör att ljudet från tutorna dämpas.