Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) byter mockaboots mot ståhålhättade gummistövlar och sveper in sig i en knallorange reflexrock, sätter en bygghjälm på huvudet och får för säkerhets skull en gasmask med sig. Han hoppar in i en bil tillsammans med trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Mörkret sluter sig om bilen som färdas 500 meter in i berget. Där, 30–40 meter under marken, är en 24 meter bred och 15 meter hög sal utsprängd. Stor nog för att två lastbilar ska kunna mötas.

Nackas pulsåder

Här ska perongen till Järlas tunnelbanestation invigas 2030 och ta emot 1 000 resenärer i timmen i rusningstid. För en stund glömmer de båda politikerna förseningar och skenande slutnotor.

– Kul att få stå på perrongen. Det här är den viktigaste klimatsatsningen vi gör. Tunnelbanan kommer att bli en pulsåder i Nacka, säger Mats Gerdau.

– Fantastiskt att få vara med när vi skriver historia – det är ju första gången på 40 år som vi bygger tunnelbana i Stockholm, säger Kristoffer Tamsons.

Under gravarna

När projektchefen Erik Lindgren berättar att vi befinner oss under Nacka norra kyrkogård veckar Mats Gerdau pannan och kisar mot taket.

– Då ligger det några döingar här uppe.

– Vi får hoppas att ni inte väcker dem med era sprängningar, säger Kristoffer Tamsons.

– Då kanske här blir en spökstation, säger Mats Gerdau.

Kommer ni att vara med på invigningen 2030?

– Då får jag nog ta med käppen, säger Mats Gerdau.

– Om vi inte är med på invigningen kommer vi stå här med våra SL-kort för att få åka med, säger Kristoffer Tamsons.

Mats Gerdau hade gärna sett att tunnelbanan hade fortsatt med stationer i Ektorp och Orminge.

– Men det här är vad vi har råd med just nu. Framtidens politiker måste ju ha något att jobba med också.