Kommunalrådet Gerdau (M) och trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) vågade sig ner i den 500 meter långa arbetstunneln ner till den kommande tunnelbanestationen i Järla, 30-40 meter under Nacka norra kyrkogård. ”Kul att stå på perrongen”, säger Mats Gerdau.
Foto: Pekka Pääkkö
Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) byter mockaboots mot ståhålhättade gummistövlar och sveper in sig i en knallorange reflexrock, sätter en bygghjälm på huvudet och får för säkerhets skull en gasmask med sig. Han hoppar in i en bil tillsammans med trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Mörkret sluter sig om bilen som färdas 500 meter in i berget. Där, 30–40 meter under marken, är en 24 meter bred och 15 meter hög sal utsprängd. Stor nog för att två lastbilar ska kunna mötas.
Nackas pulsåder
Här ska perongen till Järlas tunnelbanestation invigas 2030 och ta emot 1 000 resenärer i timmen i rusningstid. För en stund glömmer de båda politikerna förseningar och skenande slutnotor.
– Kul att få stå på perrongen. Det här är den viktigaste klimatsatsningen vi gör. Tunnelbanan kommer att bli en pulsåder i Nacka, säger Mats Gerdau.
– Fantastiskt att få vara med när vi skriver historia – det är ju första gången på 40 år som vi bygger tunnelbana i Stockholm, säger Kristoffer Tamsons.
Under gravarna
När projektchefen Erik Lindgren berättar att vi befinner oss under Nacka norra kyrkogård veckar Mats Gerdau pannan och kisar mot taket.
– Då ligger det några döingar här uppe.
– Vi får hoppas att ni inte väcker dem med era sprängningar, säger Kristoffer Tamsons.
– Då kanske här blir en spökstation, säger Mats Gerdau.
Kommer ni att vara med på invigningen 2030?
– Då får jag nog ta med käppen, säger Mats Gerdau.
– Om vi inte är med på invigningen kommer vi stå här med våra SL-kort för att få åka med, säger Kristoffer Tamsons.
Mats Gerdau hade gärna sett att tunnelbanan hade fortsatt med stationer i Ektorp och Orminge.
– Men det här är vad vi har råd med just nu. Framtidens politiker måste ju ha något att jobba med också.
Johan Kristensen
Spränger fyra gånger om dagen
Bygget av tunnelbanans blå linje till Nacka påbörjades 2020 och beräknas vara klart 2030.
Nacka får tre stationer: Sickla, Järla och Nacka.
Stationen i Järla är nu utsprängd och nu påbörjas bygget av tunneln mot stationerna i Sickla och Nacka.
Omkring fyra gånger om dagen spränger man vid de tre stationerna. Varje sprängning flyttar tunnelväggen fem meter framåt.
Arbetet med att bygga perrong, ventilation och el, beräknas påbörjas 2025.
Kommunalrådet Gerdau (M) och trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) vågade sig ner i den 500 meter långa arbetstunneln ner till den kommande tunnelbanestationen i Järla, 30-40 meter under Nacka norra kyrkogård. ”Kul att stå på perrongen”, säger Mats Gerdau.
Foto: Pekka Pääkkö
Borrar för sprängning. Borriggen borrar hål i bergväggen som fylls med sprängmedel. Varje sprängning flyttar bergväggen fem meter framåt. Likadana borgriggar finns vid tunnlarna i Nacka och Sickla.
Foto: Pekka Pääkkö
Vision. Järla station kommer att vara den minsta i Nacka och kommer som mest att ta emot omkring 1 000 resenärer i timmen. Stationen blir ungefär lika stor som Björkhagens station på gröna linjen.
Foto: Region Stockholm/Sweco
Vägen till underjorden. Arbetstunneln ner till tunnelbanan i Järla är 500 meter lång tunnel och avslutas 30–40 meter under Nacka Norra kyrkogård.
Foto: Pekka Pääkkö
Förlängning. Mats Gerdau skulle gärna se att Erik Lindgrens tunnelbanebygge fortsatte även till Ektorp och Orminge. ”Men framtidens politiker måste ju ha något att göra också”, säger Mats Gerdau.
Foto: Pekka Pääkkö