I mars började SL:s montera upp nya speglar, informationsskärmar och monitorer på sex tunnelbane- och pendeltågsstationer, efter ett politiskt initiativ från regionstyret.
Tanken är att se om man med enkla medel kan öka resenärernas trygghetskänsla, särskilt med fokus på kvinnor.
– Att kollektivtrafiken upplevs som trygg och säker är nödvändigt för att fler ska välja att resa med oss. Unga kvinnor känner sig generellt mindre trygga när de reser själva kvällstid i kollektivtrafiken, det behöver vi ta på allvar, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).
Anton Fendert (MP), trafikregionråd, vill minska skillnaderna i upplevd trygghet.
Martin Svensson
2024 var det rekordmånga som kände sig trygga när de reste med SL kvällstid, men skillnaderna är stora mellan olika trafikslag och även mellan kvinnor och män.
På pendeltågen är det bara 59 procent av kvinnorna om kände sig trygga på kvällar och helger, enligt den senaste trygghetsmätningen, jämfört med 78 procent bland männen. På tunnelbanan var skillnaden nästan lika stor.
Pågår fram till september
De utvalda teststationerna är Gullmarsplan, Fridhemsplan och Alvik inom tunnelbanan och Älvsjö, Solna (södra uppgången) och Jakobsberg för pendeltåget.
De nya speglarna gör det lättare att få överblick, vilken kan öka tryggheten, hoppas SL, som här i Fridhemsplans tunnelbana.
Region Stockholm
Det man har gjort är att montera upp digitala skärmar med trygghetsinformation, bland annat hur man kontaktar SL:s trygghetscentral.
Siktspeglar har placerats vid strategiska platser för att öka tryggheten. Medtittarmonitorer ska ge möjlighet att se vad som händer på perrongen från biljetthallen och vice versa.
Pilotprojektet är tänkt att pågå fram till den 30 september 2025.
– Vi kommer att utvärdera ifall tryggheten ökar när man enklare kan få en överblick över perrongen via medtittarmonitorerna och siktspeglarna, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).
Rekordet: Här känner sig 99 procent trygga på SL-resan
Tre av fyra SL-resenärer känner sig trygga när de reser ensamma under kvällar och helger, vilket är den högsta siffran hittills. Ett av trafikslagen sticker ut särskilt.
Den upplevda tryggheten i Stockholms kollektivtrafik har stigit sakta de senaste åtta åren och nådde under 2024 det högsta värdet hittills. Totalt 75 procent känner sig trygga när de reser ensamma under kvällar och helger, jämfört med 70 procent 2016.
Skillnad mellan män och kvinnor
"Resultaten är särskilt positiva när flera studier visar att den allmänna upplevelsen av trygghet i samhället har minskat", konstaterar SL i sin årsrapport.
Men skillnaden är stor mellan kvinnors och mäns upplevelse. 13 procentenheter fler män känner sig trygga, jämfört med kvinnorna.
Det skiljer också väldigt mycket mellan olika trafikslag. I Skärgårdstrafiken känner sig 99 procent av kvinnorna och 98 procent av männen trygga under ensamresor på kvällen.
SL lever inte upp till förväntningarna
På pendeltågen, det trafikslag som ligger lägst, är motsvarande siffra 59 procent för kvinnor och 78 procent för männen. Lägst är tryggheten på linjerna Södertälje, Märsta och Nynäshamn.
Inom tunnelbanan är den upplevda tryggheten högre på Röda linjen och Gröna linjen och något lägre för Blåa linjen.
Totalt sett var 80 procent nöjda med sin SL-resa under 2024, men bara 61 procent var nöjda med SL. "Även om resenärerna är nöjda med sina individuella resor möter inte SL resenärernas förväntningar", kommenterar SL i rapporten.
Stora skillnader i trygghet
Andel kvinnor som känner sig trygga när de reser själva på kvällar och helger, i procent (siffran för män inom parentes)
Skärgårdstrafik: 99 (98)
Pendelbåt: 96 (97)
Lokalbana 81 (90)
Buss: 81 (88)
Tunnelbana 63 (79)
Pendeltåg 59 (78)
SL totalt: 70 (83)
Källa: SL
Att åka tunnelbana på kvällen upplevs som tryggt av 63 procent av kvinnorna och 79 procent av männen.
Sara Flodin