Stockholmshem vill bygga 225 nya hyresrätter på Byälvsvägen. På den södra sidan av vägen där loftgångshusen ligger tänker bolaget komplettera bebyggelsen med nya lamell- och punkthus.
Detaljplanen klubbades i april förra året. Och om allt blir verklighet kommer gårdarna till loftgångshusen, byggda under miljonprogramsåren, ramas in av hus i en hästsko-liknande formation.
Rakt fram i bild syns ett av lamellhusen som föreslås komplettera de befintliga husen kring gården.
Vera Arkitekter
Av staden beskrivs den nya detaljplanen, som också innebär att vägen smalnas av, som ett lyft. Bland annat med tanke på att hastigheterna bedöms minska, men också utifrån att de nya husen med entréer mot vägen ska öka tryggheten i utemiljön. Flera i grannskapet är dock inte lika pigga på tillskottet.
– Flera hyresgäster har överklagat och de har nu fått veta att detaljplanen måste tas om, säger Roger Johansson, ordförande i den lokala hyresgästföreningen Byälvan.
Enligt Roger Johansson vänder sig grannar bland annat emot att gårdarna blir mer innergårdsliknande och får mindre ljusinsläpp. De nya lägenheterna gör också att insynen i en del lägenheter ökar.
Anders Björklund
Vad är det då som måste tas om? Hela detaljplanearbetet är det inte. Men mark- och miljödomstolen slår ned på att staden aldrig i ett särskilt beslut avgjort om byggplanerna bedöms ha en betydande negativ miljöpåverkan eller inte. Detta måste till menar domstolen. Beslutet innebär att projektet försenas.
"Vi räknar med att planen kan antas under nästa år vilket innebär en försening på ungefär två år", skriver stadsbyggnadsnämndens ordförande Jan Valeskog (S) i mejl till Mitt i.
"Det handlar i grunden om en formsak" säger Jan Valeskog (S) som menar att bebyggelsen inte kommer påverka miljön på något betydande sätt.
Mikael Andersson
Staden menade hos domstolen att bedömningen av miljöfrågorna – även om de inte hade en särskild beslutspunkt – fanns beskrivna i själva beslutsunderlaget. Men även där tycker mark- och mijödomstolen att det är för knapert. Staden måste därför på ett tydligare sätt redovisa de omständigheter som talar för eller emot en betydande miljöpåverkan.
Nu går byggförslaget tillbaka i det skede som kallas granskning. Allmänheten kan komma med synpunkter på nytt. Det beräknas ske det första kvartalet nästa år.
– Om det skett fel är det ju bra. Men i grunden är det ett förslag som är impopulärt bland flera boende på båda sidor vägen, säger Roger Johansson från Byälvan.
Fler detaljplaner stoppade
Det senaste året har detaljplaner i Hagsätra, Älvsjö och på Södermalm fått vandra samma väg som Byälvsvägen.
"På grund av en prejudicerande dom i Mark- och miljööverdomstolen måste kommuner nu anpassa motiveringen kring huruvida det föreligger betydande miljöpåverkan eller inte på ett annat sätt än vad kommuner gjort tidigare", skriver Jan Valeskog till Mitt i.
Fler bakläxor kan vara att vänta.
"För de detaljplaner som startar nu eller går upp för antagande har staden ändrat denna motivering, men det finns ett antal planer som är antagna innan dessa åtgärder genomfördes."