Öppnat. Trafikborgarrådet Daniel Halldén (MP) och kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP) invigde framkomlighetsåtgärderna för buss 4 i veckan. Dock klipptes inget band. Foto: Pekka Pääkkö

Nya bussfiler på Hornsgatan invigda

Bussfiler och smarta trafikljus har nyss installerats på Hornsgatan, med målet att göra buss 4 till en expressbuss. I veckan invigdes åtgärderna utan vidare ceremoni. "Roligt att de äntligen är på plats", säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

  • Publicerad 16:43, 4 dec 2020

Ett ruggigt regn slår mot Hornsgatan. På trottoaren, i höjd med Lignagatan, står trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) och kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP). De ser ut över de nya bussfilerna.

– Det är roligt att de äntligen är på plats. Vi har länge försökt hitta en lösning för att 4:an ska gå snabbare längs Hornsgatan, säger Daniel Helldén.

– Det här är den sträckan där 4:an håller lägst hastighet. I snitt går den i tolv kilometer i timmen, stopp inkluderat. En medelmåttig motionär kan hålla jämna steg. Det här är ett steg mot att öka framkomligheten, säger Tomas Eriksson.

Samtidigt regleras trafiken längs Hornsgatan av smarta trafikljus, som ska minska köbildning.

Förslaget: Låt kameror på bussar bötfälla bilister

Farthinder. Åtgärderna gör även att det inte är lika lätt att köra för fort på Hornsgatan, menar Daniel Helldén. Foto: Pekka Pääkkö

Ser värre ut än vad det är

På sociala medier har bussfilerna rört upp känslor från bilister, som menar att trafiken sinkats ner rejält. Riktigt så är det inte, menar Daniel Helldén.

– Alla bilister samlas nu i ett körfält, så det ser ut som fler, men egentligen är det ingen större skillnad. Däremot är det nog ett problem för dem som gillar att bryta hastighetsbegränsningen, det är svårare med bara en fil, säger han.

– Det är fler som åker kommunalt än med bil, det handlar också om att prioritera flest personer, säger Tomas Eriksson.

En positiv bieffekt av åtgärderna är också, menar Daniel Helldén, att bullret i området minskat när hastigheten i större utsträckning hålls.

Kritisk. Pelle Gustafsson tycker inte åtgärderna på Horngatan känns genomtänkta. Foto: Pekka Pääkkö

Inte genomtänkt

Alla gillar dock inte att busstrafiken prioriteras, speciellt inte under en pandemi som fått många att överge kollektivtrafiken för bilen.

– Det är en idiot som kommit på det här, säger Pelle Gustafsson, som jobbar vid Hornsgatan.

Trafiken på Hornsgatan är trögare än någonsin, menar han.

– När folk ska svänga vänster in på Varvsgatan så bildas kö hela vägen ner till Hornstull, eftersom ingen kommer förbi när bussfilen tar upp halva gatan.

Förklaringen att det bara skulle kännas trögare än vad det är har Pelle Gustafsson inte mycket till övers för.

– Det håller inte. Tidigare flöt trafiken på, nu är det betydligt ryckigare, säger han.

Ska utvärderas

Än är bussfilerna bara här på prov, fram till sommaren 2021. Därefter ska projektet utvärderas.

– Då får vi se effekterna, och hur andra trafikslag påverkats. Om problem har uppstått, då kan vi återställa eller justera åtgärderna. Om det fungerat bra kan det spridas till andra delar av staden, säger Daniel Helldén.

Förslaget i korthet

En fil i vardera riktning på Hornsgatan blir bussfil, mellan Ringvägen och Långholmsgatan.

En fil på Odengatan i östlig riktning, mellan Torsgatan och Dalagatan, blir bussfil.

På Hornsgatan testas även smart trafikstyrning, som med hjälp av ett datasystem reglerar trafikljusen för att undvika köbildning.

Källa: Stockholms stad och Region Stockholm

Visa merVisa mindre