Sista helgen i oktober sågades sex skulpturer i Skytteholm och Råsunda av från sina fästen.

En månad senare är stöldfacit 12 föremål vid tre tillfällen, senast i Hanneberg.

Där försvann bronsskulpturen Generalslagsmål av konstnären Börje Lindberg från sin plats.

– Vi fick samtal från allmänheten om att man hittat skulpturen i en skogsdunge. Polisen var där och letade men då hade den redan hämtats, säger Jan-Åke Törnhage, kriminalinspektör på godsspan.

I övrigt har få tips kommit in, trots efterlysningar på nätet, hos tullen och skrothandlare.

– Jag jobbar med tre av de här ärendena, men mycket läggs ned i samband med att anmälan upptas eftersom att det saknas spår.

Teorin är att det rör sig om metalltjuvar.

– Allt tyder på det. Vi har inresta ligor som ägnar sig åt sådant här. Antingen har de lämnat landet i en skåpbil eller sålt det till någon oseriös handlare. Det är tragiskt. I förhållande till det kulturhistoriska värdet är det småsummor de har att tjäna, 25-30 kronor kilot, säger Jan-Åke Törnhage.

Förstärker fästen

Solnas kulturförvaltning gör bedömningen att de skulpturer som står kvar är större än de som saknas, och därmed svårare att stjäla.

För att försvåra ytterligare för tjuvarna har konstverkens fästen förstärks.

På sikt ska samtliga, i omgångar, tas in i ateljé och få nya fästen, berättar Johanna Malm Molvin, konstchef.

Samtidigt pågår arbetet med att ersätta de stympade verken. Offerter för nygjutningar tas in, kanske kan modern teknik som 3D-printare vara användbar.

Skyltar ska nu sättas upp på de platser där verk stulits. Idén är att berätta om Solnas konst och ta in synpunkter från invånarna.

– De tomma piedestalerna står där som frågetecken och väcker känslor. Vi vill fånga upp dialogen med medborgarna och sätta konstens roll på agendan.

Konstnärer blir ledsna

Johanna Malm Molvin har ringt runt till de drabbade konstnärerna, eller i de fall där de inte lever, till anhöriga.

– Vissa blir förvånade, alla blir ledsna. Börje Lindberg berättade att han gjorde Generalslagsmål på 60-talet som en protest mot kriget. Det är tidsdokument som går förlorade, därför känns det viktigt att ersätta verken. Genom att återskapa, eller hitta dem.

Inte omöjligt, säger Jan-Åke Törnhage om det senare.

– Man vet inte, helt plötsligt kan det stoppas en bil någonstans och så ligger det här i baksätet.