– Det kan ändras, men det är den prognos som gäller just nu, sägerKjell Backman, projektledare på Trafikverket.

Det var vid 02.30-tiden natten mot iden 11 februari som ett godståg spårade ur vid stationen i Häggvik.

Olyckan ledde till skador på kontaktledningar, räls och markmaterial och orsakade till en början totalstopp i trafiken.

Tappad hjulaxel

Det visade sig sedan att över två kilometer räls förstördes då flera vagnar spårat ur och den sista vagnen tappade hjulaxeln, och det stod tidigt klart att reparationsarbetet skulle komma att ta flera veckor.

– Nu håller vi på och river spår och de skadade delarna i anläggningen. Det arbetet fortsätter i nästa vecka och även delar av vecka 12, säger Kjell Backman.

Först därefter kan arbetet med att bygga upp spåret igen ta vid, förklarar han.

– I vecka 13 ska vi bygga växlar och i vecka 14 ska vi justera in spår och växlar och ploga makadam. Vecka därpå ska tavlor och skyltar monteras och onsdagen i vecka 16 ska vi få igång trafiken igen, enligt den senaste prognosen.

Två spår skadades

Normalt är det de två innersta av de fyra spåren som trafikeras av pendeltåg medan snabbgående tåg använder de två yttre, berättar Kjell Backman.

– Det norrgående pendeltågsspåret är skadat från Häggvik till Sollentuna. På det andra norrgående spåret, N1:an, var det mindre skador och det kan trafikeras nu, säger han.