När scenerna stängde startade Dramatenskådisarna Ellen Jelinek och Tanja Lorentzon podden Kuddrummet. "Vi är inte vana att sticka ut hakan på det här sättet", säger Ellen. Foto: Victor Malmcrona

Ny podd tar lyssnaren bakom kulisserna på Dramaten

För ett år sedan stängde teaterscener över hela landet. Kan publiken inte kunde komma till teatern, får teatern kunde komma till dem, tänkte Dramatenskådisarna Ellen Jelinek och Tanja Lorentzon, och startade podd.

  • Publicerad 09:37, 21 maj 2021

Dramatenskådisarna Ellen Jelinek och Tanja Loretzon hade länge pratat om att starta en egen podd.

– Vi delade loge, och hade alltid intressanta samtal. Om livet, teater, kultur. I logen var vi fria att prata om vad som helst, utan att det var skammigt, säger Tanja.

– Vi ville ta med lyssnarna in bakom kulisserna, göra Dramaten mer lättillgänglig och folklig. Och kombinera det med våra egna tankar, svårigheter och funderingar, säger Ellen.

Tomt. Dramaten har fått ställa in alla föreställningar under pandemin. Men verksamheten har fortsatt bakom kulisserna. Foto: Pekka Pääkkö

Det kom aldrig riktigt till skott, men så kom pandemin. Dramatens uppsättning Maj ställdes in i oktober, bara två veckor efter premiären. Ellen beskriver hur det började klia i kroppen för att hitta utlopp för kreativiteten. Utloppet blev den egna podden Kuddrummet.

Från första planeringsmötet gick inte mer än tre veckor innan första avsnittet släpptes.

– Det var pirrigt. Och kul. Vi är inte vana att sticka ut hakan på det här sättet. Det finns ingen manusförfattare vi kan gömma oss bakom, säger Ellen.

Kändes som premiär

– Första avsnittet kändes som en premiär. Jag har lyssnat på avsnittet nu senare, och är förvånad över att det var så bra. Bättre än jag mindes det, säger Tanja.

När Mitt i träffar Tanja och Ellen, i studion på Södermälarstrand, har de några avsnitt i bagaget och de har hunnit bli varma i poddkläderna.

I Kuddrummet blandas deras spaningar om livet, scenkonst, skådespeleri och kultur blandas med gästspel och anekdoter från teaterlivet, utifrån deras decennier långa erfarenhet som Dramatenskådisar.

Till exempel minns Tanja en norsk regissör, som blev så stressad när Tanja krävde att han skulle våga stå upp mot hennes manliga motspelare, att han började blöda näsblod.

"Det är så kul att göra podd. Vi är jävligt erfarna, har saker att säga, är nyfikna och inte rädda för att ha åsikter", säger Ellen. Foto: Victor Malmcrona

Eller när Ellen fick göra debut på stora scen, i rollen som Indras dotter i Ett drömspel, med bara några timmars förvarning.

– Jag satte hela pjäsen och var fruktansvärt nöjd. Efteråt kallade regissören mig till möte. Jag trodde jag skulle få medalj, eller något. Men han ville bara gå igenom allt jag kunde göra bättre.

Slå hål på myter

Ellen och Tanja vill också göra upp med några av myterna kring Dramaten.

– Jag tror den största fördomen är att Dramaten är full av massa besvärliga människor, men majoriteten är snälla, vänliga och generösa, säger Tanja.

– Många tänker nog att det är en snobbig och humorlös plats, men humor finns i hela huset, säger Ellen.

Hur har det varit att vara skådis under pandemin?

– Fruktansvärt. Samtidigt har vi kunnat må bra, eftersom vi har fast anställning. Men alla har inte det privilegiet, så vi känner stor sympati för andra i branschen, säger Ellen.

Tror ni att branschen kommer se annorlunda ut, efter corona?

– Innan pandemin stod du på scen oavsett, det spelade ingen roll hur sjuk du var. Det känns avlägset nu. Jag kan inte tänka mig att det kommer fungera så i framtiden. Inget kommer vara sig likt.

Om Ellen och Tanja

Ellen Jelinek

Ålder: 47

Bor: Södermalm

Familj: Man, två barn och hund

Började på Dramaten: 2004

Roller, i urval:
Nina i Måsen
Maj i Maj
Ismael i Fanny och Alexander
Bonnie i Flyktbilen

Tanja Lorentzon

Ålder: 49

Bor: Sickla

Familj: man, tre barn och hunden Harry

Började på Dramaten: 1995

Roller, i urval:
Hedda Gabler
Anna Klar i Swede Hollow
Egna monologen Mormors svarta ögon

Visa merVisa mindre