I dag klockan 10 öppnar en ny pop up-outlet i Kista galleria. I gallerians norra del, i närheten av Filmstaden, kommer den nya butiken på 350 kvadratmeter finnas tillgänglig i nio månader framåt.

Det är norska koncernen Varner som står bakom idén. Lucia Fernández, butikschef, är förväntansfull inför öppningen.

– Kista är en knutpunkt med stort lågprisfokus med mycket folk i rörelse, och många olika kundgrupper. Det gör det till en bra plats att testa konceptet på, säger hon.

Butikschef Lucia Fernández.

Butikschef Lucia Fernández.

Hanna Carlsson

90 procent rabatt

Outleten blir en lagerutförsäljningsbutik, med nya och oanvända produkter från tidigare kollektioner.

Sortimentet består av varor från bland annat Dressmann, Bik Bok, Volt, Cubus, Carlings och Junkyard.

Genom att sälja plaggen till så pass stora rabatter hoppas man kunna göra en insats för miljön, genom att minska överskott och förlänga livslängden på produkterna, enligt Lucia Fernández.

– Vi säkerställer att plaggen hamnar hos kunder som verkligen vill ha dem, samtidigt som vi minskar svinn och behåller kontrollen över kvalitet och ursprung, säger hon.

Hur stora är rabatterna?

–  Vårt erbjudande är rabatter mellan 50–90 procent, med störst fokus på 70–90 procent. Men ibland får vi in varor och partier med plagg för ännu högre rabatter. Vi får nya leveranser varje dag.

Svåra ekonomiska tider

Att öppna en outlet och göra kläderna tillgängliga för flera är ett viktigt i tider när ekonomin tryter för många, tycker Lucia Fernández.

– Lågpris är ju ett segment som växer mycket just nu och pengarna i plånboken är mindre hos många, så att kunna erbjuda kvalitetsvaror till höga rabatter känns bra.

Vad kan besökare förvänta sig när de kliver in i butiken?

– Mycket varor och låga priser! Vi hoppas vi säljer riktigt mycket.