Info. 2500 lappar har delats ut till äldre på Kungsholmen, Norrmalm, Östermalm och Lidingö.
Foto: Pekka Pääkkö/Olle Anrell
Bedrägerierna mot äldre har exploderat på Lidingö och i norra innerstan. Polisen och staden har inlett ett intensivt samarbete för att stoppa bedragarna som lurar äldre på stora summor.
”Hej mamma, min telefon är på lagning så jag har detta tillfälliga nummer så länge”.
Med det sms:et började ett av 717 anmälda bedrägerier mot äldre i Norrmalms lokalpolisområde (Vasastan, Östermalm, Kungsholmen och Lidingö) under 2022.
– Ibland sker ett fysiskt möte, men oftast handlar det om att man försöker luras via telefon eller sms, säger Thommy Brännström, kommunpolis på Lidingö.
Sms-konversationen mellan ”dottern” och mamman fortsätter och handlar om väder och annat vardagligt.
Men det är inte dottern som skriver utan en bedragare vars mål är att förmå den äldre kvinnan att föra över pengar via Swish eller med hjälp av bank-id.
Känns pinsamt
– Flera sms av den typen har skickats till Lidingöbor de senaste veckorna, vilket har lett till flera fullbordade brott, säger Thommy Brännström.
Bedrägerierna har ökat i hela landet. Ökningen av försök och fullbordade brott i norra innerstan och Lidingö är brutal under 2022 – hela 427 procent.
Från 201 anmälningar till 717 stycken. Men mörkertalet kan vara stort.
– Många människor som har blivit uppringda känner att det är pinsamt, säger Thommy Brännström.
Nyligen blev en äldre kvinna uppringd av en person som påstod att någon hade beställt varor i hennes namn. Därför skulle personal från kvinnans bank komma förbi och installera ett larm och samtidigt ta hand om hennes värdesaker.
Men mellan samtalen fick kvinnan kontakt med sin dotter som ringde polisen.
– När vi var där kom en man som skulle installera ett larm. Honom kunde vi gripa, säger Ola Åkesson.
Vilka som ligger bakom bedrägerierna är inte helt lätt att säga, det kan vara organiserat på olika sätt. Polis och åklagare har tidigare kopplat många av dem till kriminella nätverk runtom i Stockholm.
Kroka arm
I vissa fall har äldre blivit av med 500 000–700 000 kronor, och Norrmalmspolisen tar nu hjälp av staden på ett nytt sätt för att försöka bromsa utvecklingen.
Under vecka 42–43 har cirka 2 500 äldre fått brottsförebyggande information om bedrägerier.
Både kommunal hemtjänst och privata hemtjänstutförare har deltagit i samarbetet.
– Personalen informerar kunderna om hur de kan undvika att bli utsatta för bedrägerier, säger Stefan Heinebäck, förvaltningschef för vård, omsorg och socialtjänst på Lidingö stad.
Staden informerar också genom pensionärsorganisationerna PRO och SPF, kyrkorna, vårdcentralerna och på Mötesplats centrum.
– Det är jätteviktigt att vi krokar arm med polisen och alla som på något sätt kan vara behjälpliga. Ju fler vi är desto större möjligheter har vi.
Olle Anrell
Bra länkar för äldre och anhöriga
https://polisen.se/utsatt-for-brott/skydda-dig-mot-brott/aldre-och-funktionsnedsatta/forsok-inte-lura-mig/
https://polisen.se/utsatt-for-brott/skydda-dig-mot-brott/aldre-och-funktionsnedsatta/prata-med-nara-och-kara-om-bedragerier/
Extrem ökning av bedrägerier mot äldre
Alla typer av bedrägeribrott, som skett mot målsägande 65 år eller äldre i hela lokalpolisområde Norrmalm(Vasastan, Östermalm, Kungsholmen och Lidingö) vecka 1–42:
År Antal anmälningar (försök och fullbordade brott)
2021: 201
2022: 717
Polisanmälda bedrägeribrott mot åldring Lidingö stad:
2021: 39
2022: 166
Polisanmälda bedrägeribrott mot åldring Kungsholmens stadsdelsområde:
2021: 44
2022: 144
Polisanmälda bedrägeribrott mot åldring Östermalm stadsdelsområde:
2021: 52
2022: 229
Polisanmälda bedrägeribrott mot åldring Norrmalms stadsdelsområde (Vasastan och Norrmalm)
2021: 66
2022: 178
Källa: Polisen
Vanliga modus i Stockholm
Bedragarna ändrar ofta modus, men dessa har varit aktuella senaste tiden:
”Anhörigbedrägeri” dotter/son: Ett SMS eller meddelande skickas till brottsoffret där bedragaren uppger sig vara offrets dotter eller son och att de bytt telefonnummer eller att de lånar en telefon av olika skäl. Med anledning att de inte har sin egen mobil med mobilt bank-Id kan de inte betala en räkning/ är i akut behov av pengar. De ”ber sin mamma/pappa swisha pengar. En del fullbordade brott och många försök har skett. Ofta handlar det om att swisha 10 000–30 000 kronor.
”Smishing” (eller vishing med sms/mail): Bedragarna fiskar efter personliga uppgifter eller vill komma åt målsäganden internetbank med mera. Sms eller mejl kommer från ”banken” där det står att konto spärrats eller att bank-id förbrukats. Det kommer också med en bifogad länk som brottsofftre uppmanas att klicka på och följa instruktioner som ofta innebär att legitimera sig med bank-id. Alternativt ombeds de äldre ringa upp ”bank/säkerhetsavdelning” för att få hjälp med nytt Bank-Id
Modus som återkommer:
”Inkasso, Elgiganten, Media Markt” och andra elektronikföretag: Gamla men fortfarande aktuella modus som ofta kommer i kluster är att brotssoffret blir uppringd av bedragaren som presenterar sig som inkasso/kredit/säkerhetsföretag och frågar om det är riktigt att den äldre har köpt tre mobiltelefoner eller andra varor. Det stämmer ju naturligtvis inte men bedragaren förklarar att transaktionen måste stoppas omedelbart och erbjuder hjälp genom att koppla till bank/bankens säkerhetsavdelning. Gärningsmannens mål är att lura målsäganden att öppna sin internetbank använda sitt bank-id för att själv kunna föra över pengar. Kan också vara så att gärningsmannen lurar målsägande att swisha pengar.
Köpa klockor eller guld: Bedragaren förmår den äldre att tro att hen ska bli utsatt för rån i hemmet och därför bör gå och köpa klockor eller guld för sina sparpengar. Emn ”polis” ska sedan möte den äldre och ta hand om värdesakerna.Källa: Polisen
Lidingö stads kommunala hemtjänst
Inom hemtjänsten i egen regi gäller följande:
Personalen identifierar sig tydligt vid hembesök, så att kunden kan vara säker på att det är hemtjänsten som kommer på besök.
Nycklar går inte att spåra till en specifik person eller adress.
Personalen hanterar inte kontanter i hemtjänsten. Matinköp, till exempel, hanteras med fakturor i stället. ”Vykortet” med information delas ut till hemtjänstens kunder. Dialogen kring försiktighet ska vara löpande.
Så skyddar du dig mot bedrägerier
* Lämna aldrig ut personlig information över telefon eller till någon som kommer hem till dig. Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon.
* Lägg på luren om en obekant person ringer och du blir osäker. Det gäller oavsett om personnen utger sig för att vara en vän, en släkting, banken, ett företag eller polisen.
* Släpp aldrig in en okänd person i ditt hem.
* Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig.
* Ring en anhörig om du känner dig osäker.
* Vid pågående brott ring 112. Om det inte är ett pågående brott ska du ringa 114 114.
Källa: Polisen
Flera sms av den typen har skickats till Lidingöbor