Stopp. Buss 405 förslås att få Fridhemsplan som ändhållplats istället för Moa Martinsons torg. Foto: Karin Nilsson/Arkivbild

Ny busslinje kan försvinna från Hornsberg

Buss 50 försvann förra året, vilket fick invånare i Hornsberg att protestera. Nu föreslås ytterligare en linje till området tas bort.

  • Publicerad 06:00, 25 apr 2021

Området runt Hornsberg "välförsörjt med kollektivtrafik"

Protester, namninsamlingar och kritik från stadsdelen räckte inte. Sträckningen för buss 50 till Hornsberg kapades av förra året då linjen fick Odenplan som vändplats. Enligt trafikförvaltningen kompenserades Hornsberg med en ny dragning av linje 74.

Boende protesterar mot bussförändringar i Hornsberg

Nu finns ett nytt förslag på förändringar i SL-trafiken till kommande år.

Enligt trafikförvaltningen har årets förslag påverkats stort av pandemin, där de kommande år räknar med att cirka 80 procent av resenärerna jämfört med 2019 Därför innehåller paketet fler förslag om effektiviseringar och omfördelningar av trafiken än vanligt, enligt trafikförvaltningen.

Men de som har hoppats på en comeback för buss 50 på Kungsholmen får inget gehör. I stället föreslås ytterligare en busslinje till Hornsberg försvinna.

Det är linje 405, från Moa Martinsons torg via Fridhemsplan, Södermalm och till Nacka som trafikförvaltningen nu vill korta. Linjen, som infördes så sent som 2018, föreslås få Fridhemsplan som ny ändhållplats. Samtidigt planeras den att förlängas till Nacka sjukhus och få glesare trafik.

Kungsholmens stadsdelsförvaltning ställer sig "frågande" till förslaget att kapa linjen och skriver i sitt remissvar att trafikeringen "mellan Hornsberg och Fridhemsplan och övriga Kungsholmen behöver vara god". De skriver också att behovet av bra kollektivtrafik till och från Lindhagensgatan 76, där förvaltningen samt exempelvis Skatteverket, har kontor.

Dessutom skriver förvaltningen att busstrafiken till och från Stora och Lilla Essingen behöver utvecklas i takt med den planerade bostadsexploateringen på öarna.

Enligt trafikförvaltningens presstjänst är området runt Hornsberg "välförsörjt med kollektivtrafik" och anger att beläggningen på 405:an väster om Fridhemsplan är låg. Där går även exempelvis linje 74 på samma sträcka och det finns bussar, 61 och 56, samt blå och grön linje med t-banan i området.

Förslaget kring trafikförändringarna är nu ute på remiss att tycka till om. De flesta av de förändringar som sedan klubbas beräknas träda i kraft i december.

Fler förslag på förändringar

Här är ett axplock av förslagen till förändringar.

Pendelbåt 89: Klara Mälarstrand-Ekerö, via Lilla Essingen. Kan få samma trafikutbud som på hösten/våren, med två fartyg, under isfria perioden på vintern. Även ett stopp vid Gamla Stan utreds. Kan bli av med kvällstrafik efter 19.30.

Buss 726: Fridhemsplan – Tullinge station. Föreslås kortas med Huddinge sjukhus som ny ändstation.

Buss 405: Kortas till Fridhemsplan men förlängs till Nacka sjukhus. Föreslås få 9-10-minuterstrafik under morgonrusningen, istället för dagens 7-minuterstrafik, samt från 10 till 12-minuterstrafik i eftermiddagsrusningen.

Alla förslag ligger på trafiknämnden i Region Stockholms hemsida, sll.se

Visa merVisa mindre