Cykelvägen längs Drottningholmsvägen är en del av det regionala cykelpendlingsstråket, Hässelbystråket, som sträcker sig från Hässelby in till stadshuset i stan. Åtgärder har under de senaste åren gjorts längs cykelbanan. Nu är det dags för området mellan Ulvsundaplan och Alvik att få bredare gång- och cykelbana.

https://www.mitti.se/nyheter/olyckskurvan-i-alvik-kan-fixas-om-tva-ar/repsfn!XDLNtplwsdShGloOJfCWZw/

Den 15 oktober ska trafiknämnden ta beslut om att godkänna en plan där cykelbanan får en ny, rakare sträckning genom Alviksplan. Ett av tre högersvängskörfält för trafik från Alviksplan mot Drottningholmsvägen österut kommer omvandlas till cykelbana, som då kommer gå parallellt med Drottningholmsvägen. Detta för att separera cyklisterna tydligare från gångtrafikanterna.

Vad gäller den riskfyllda kurvan vid måleributiken så kommer gång- och cykelbanan breddas från 4,1 meter till 6,4 meter. Men enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) hade man även velat bredda sträckan mellan måleributiken och bron över Vidängsvägen, genom att ta en del av ena körbanan i anspråk.

– Kurvan kommer fortfarande vara relativt smal, men ha bättre sikt. Staden hade önskat att få ta del av utrymmet som Trafikverket ansvarar för, då hade man fått till den mest optimala lösningen, säger Daniel Helldén.

https://www.mitti.se/nyheter/cyklister-gor-nagot-at-livsfarliga-kurvan-i-alvik/repriu!A2iWdjnJU2VmekQODpA5FQ/

Parkeringsplatser tas bort

Vid Ulvsundaplan skapas även extra bredd vid cykelbanans väntyta genom att smalna av Drottningholmsvägens körfält.

Öster om Ulvsundaplan kommer cykelbanan och gångbanan skiljas åt genom att gångbanan flyttas upp på den högre liggande lokalgatan mittemot tunnelbanedepån. Det innebär att det endast blir cykelbana där gående och cyklister tidigare har fått samsas om utrymmet. För att möjliggöra detta kommer de 32 parkeringsplatser som finns på platsen att tas bort.

Enligt trafikkontoret finns det tillräckligt med parkeringsplatser på gatan ändå.

– De intäkter man förlorar i avgifter är inte försumbara förluster för staden i förhållande till den otroliga vinsten för gång- och cykeltrafikanter rörande framkomlighet och säkerhet, säger Daniel Helldén.