Under den första halvan av 1900-talet var bensinstationerna riktiga prestigebyggnader. Till en början med grekiska tempel som förebild, och under 1930-talet ofta bland de första byggnaderna som uppfördes i den nya funkis-stilen.

Bensinstationen på Birger Jarlsgatan 26 stod klar 1926. Och den är ett bra exempel på den tidens skyhöga arkitektoniska ambitioner. Arkitekt var Sven Wranér, som var arbetsledare för den internationellt hyllade svenska paviljongen på världsutställningen i Paris året innan.

Byggherre var bensinbolaget Krook Petroleum, som var en del av Standard Oil och krängde bensin under varumärket Pratts. 1939 blev det Esso, och det sista kapitlet på mack-tomten skrevs av Statoil och Circle K.

Nu ska rasket rivas

Men med fem år kvar till hundra står det nu klart att hela anläggningen ska rivas.

I mars beviljade stadsbyggnadsnämnden både rivningslov och bygglov för 28 nya bostadsrätter. Trots att Stockholms skönhetsråd sa bestämt nej.

"Byggnaderna är unika för Stockholm och kulturhistoriskt intressant som en del av den internationellt uppmärksammade Swedish Grace-epoken", skrev Skönhetsrådet i ett yttrande.

Istället kunde man bevara anläggningen, varsamt återställa det som är möjligt och hitta nya sätt att använda byggnaderna, menar rådet.

– Man skulle kunna ha kafé, restaurang eller butik – eller varför inte laddstationer för elbilar? Att tanka med el skulle knyta an till den ursprungliga verksamheten på platsen, säger Peter Lundevall, tf sekreterare och kanslichef på Skönhetsrådet.

Den karaktäristiska miljön är ett arv från en tid när bilen var en framtidssymbol, och stationen är en viktig årsring i stadens historia, menar Peter Lindevall.

– De här anläggningarna försvinner i snabb takt. Det finns bara en kvar i den här stilen i Stockholm.

Planerna på bostäder på mack-tomten i korsningen Birger Jarlsgatan - Kungstensgatan går framåt. I mars beviljade stadsbyggnadsnämnden bygglovet för 28 bostadsrätter, 300 kvadratmeter kommersiella lokaler och 15 parkeringsplatser i källarplanet.

Och det blir ett bygge av högsta klass, utlovar fastighetsägaren Balder.

Det blir främst större lägenheter på mellan 120 och 160 kvadratmeter – och penthouse om 170 till 379 kvadratmeter. Enligt mäklaren på Skeppsholmen Sotheby´s är det våningar av "högsta internationella standard", med ädla material och modern arkitektur.

– När vi fick möjligheten att förvärva, i praktiken en tomt, i ett av Stockholms bästa lägen såg vi det som en intressant möjlighet, säger Balders VD Erik Selin i ett pressmeddelande.

Byggstart är beräknad till våren 2021, säljstart till våren/sommaren 2022 och inflyttning till vintern 2023.