Efter flera års minskning har biltrafiken i Stockholms stad nu vänt uppåt. Under 2024 ökade trafiken med två procent. En liten men oroväckande förändring, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Han menar att ökningen hänger ihop med de sänkta priserna på bensin och diesel som regeringen genomfört.
– Det är den variabel som tydligt har förändrats och som skulle kunna förklara ett ändrat resmönster, säger han.
KD: Sluta skyll på regeringen
När Mitt i söker energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), hänvisas vi till Nike Örbrink (KD), gruppledare i Stockholm. Hon håller inte med om Lars Strömgrens analys.
– Ett bra sätt att få folk att lämna bilen hemma är att tillgängliggöra kollektivtrafiken. Tyvärr är det just Miljöpartiet som dragit in busslinjer och ställt in bussavgångar. Detta samtidigt som de dessutom höjt biljettpriserna i kollektivtrafiken. De är ansvariga för trafikpolitiken i Stockholm, inte regeringen. Lite självkritik vore smakfullt, säger hon.
Nike Örbrink (KD), gruppledare i Stockholms stad.
Pressbild
Återhämtar sig
Gångtrafiken och kollektivtrafiken fortsätter samtidigt att återhämta sig efter pandemin, och cyklingen har ökat stadigt. För att bryta bilens övertag vill Lars Strömgren se fler satsningar på hållbara trafikslag.
– Bredare trottoarer, nya gågator och bilfria zoner vid förskolor och skolor. Bort med gatuparkering och fram med cykelvägar och busskörfält på stråken med flest resenärer.
Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Klara B Orreteg
Parallellt fortsätter även omställningen av fordonsflottan. Under 2024 ökade antalet publika laddplatser i staden med 30 procent. Över 80 procent av de nyregistrerade bilarna var laddbara.