På vintern försvinner de (nästan), men under årets övriga årstider kryllar de på Stockholms gator och torg. Ibland fint uppställda vid en tunnelbanestation, och andra gånger slängda på trottoarer och gångbanor.

Elsparkcyklarna har, sedan de dök upp på stans gator, vållat till het debatt. Inte minst gällande olycks- och parkeringsfrågor. Det senare hoppas nu två stora elsparkcykelaktörer – Voi och Tier – få bukt med. De har nämligen gått ihop i en satsning om att montera över 100 cykelställ runt om i stan.

– En av våra stora utmaningar har varit hur fordonen parkeras av användarna, det måste bli lätt att göra rätt. Därför är det viktigt att så snabbt som möjligt få fram lösningar som främjar trafiksäkerhet och tillgänglighet, säger August Svedenstedt, Sverigechef på Tier, i ett uttalande.

Tio cyklar per ställ

Varje cykelställ kommer att rymma tio elsparkcyklar per stationär plats, med fem cyklar på varje sida om stället.

För att få folk att aktivt parkera elsparkcyklarna vid ställen efter avslutad färd, lockar företagen med ett rabatterat pris på resor för dem som parkerar vid ställen.

Ställen kommer också att vara tillgängliga för andra elsparkcykelföretag att använda.

Välkomnas av staden

Den gemensamma satsningen om fler än 100 cykelställ kommer att finansieras av de båda elsparkcykelföretagen, men monteringen kommer ske i samarbete med Stockholms stad.

– Särskilda parkeringsplatser för elsparkcyklar är ett viktigt verktyg för att minska den nuvarande oredan. Elsparkcyklarna är ett uppskattat sätt för många att ta sig fram i Stockholm och vi behöver en palett av åtgärder för att komma tillrätta med situationen, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad.