Hemtjänst, avlastning eller andra stödinsatser – det kan vara svårt att veta vilken slags hjälp man har rätt till, både som äldre och som anhörig.
I Järva har stadsdelsnämnden tydligt märkt att många inte känner till vilka stödformer som finns, något man nu vill råda bot på i en ny satsning tillsammans med regionen.
En gång i månaden kommer nu både anhörigkonsulenter och biståndshandläggare finnas på plats vid Tensta vårdcentral.
Här vill man särskilt möta personer över 65 år, men också deras anhöriga, för att hjälpa till att identifiera behov.
– Vi vill sänka trösklarna för att människor ska få rätt stöd i tid. Vår ambition är att arbeta proaktivt och möta medborgarna där de befinner sig i sin vardag, säger Anissa Allali, anhörigkonsulent på stadsdelsförvaltningen.
Anhörigkonsulent Anissa Allali, verksamhetschef Feryal Messö och biståndshandläggare Najah Abdulahi är glada över det nya samarbetet.
Järva stadsdelsförvaltning
Tar emot underlag på plats
Genom att vara just på vårdcentralen, som ligger precis vid Tensta centrum, hoppas man snabbt kunna svara på frågor både från äldre och anhöriga men också från vårdpersonal.
Ambitionen är att både fånga upp folk som sökt sig till vårdcentralen av andra anledningar, men också att människor ska komma dit specifikt för att träffa personalen.
– Vi tar även emot ansökningar och underlag direkt på plats, vilket förenklar och påskyndar handläggningen av ärenden, säger Najah Abdulahi, biståndshandläggare på stadsdelsförvaltningen.
"Vi är glada"
Även Tensta vårdcentral välkomnar samarbetet.
Verksamhetschef Feryal Messö menar att det hela ligger helt i linje med en pågående omställning inom vården som ska gör den mer personcentrerad och tillgänglig.
Detta bland annat genom just att stärka samarbetet med socialtjänsten.
– Vi är glada över att samverka med kommunen på det här sättet, säger hon.
Initiativet är helt gratis, och man behöver inte boka tid.