Det är måndagseftermiddag, och på Kista busstorg har rusningstrafiken precis börjat märkas.

Vid hållplatsen för buss 179 blir kön snabbt lång. Kund- och servicevärdarna Imad Hamid, Rayan Kilali och Ali Reza Noori gör sig beredda.

När bussen stannar ska folk i mängder gå av, samtidigt som värdarna ska hjälpa till att validera biljetterna för de som går på i någon av bussens bakre dörrar.

– Det är väldigt mycket vid rusningstider. Alla dörrar öppnas och ungdomar tränger sig ofta på i grupp. Det blir ibland svårt för oss att verifiera alla, säger Imad Hamid.

Svårt att få plats

Buss 179 går mellan Vällingby och Sollentuna och passerar Tensta, Rinkeby och Kista på vägen.

Bussen är för många Järvabor central för att ta sig till skola, jobb och aktiviteter varje dag. Men problemen kopplat till linjen har genom åren varit många med bland annat stor trängsel, plankning och allmänt stök.

Bara omkring 66 procent av resenärerna blippar en biljett, enligt Keolis, som ansvarar för linjen.

Många beskriver den stora trängseln som den största boven bakom all slags problematik på bussen.

Att ens kunna klämma sig in och få en ståplats är svårt vissa tider, enligt resenärer Mitt i pratat med.

Imad Hamid, Rayan Kilali och Ali Reza Noori hjälper folk som ska av och på buss 179 vid Kista busstorg. 

Imad Hamid, Rayan Kilali och Ali Reza Noori hjälper folk som ska av och på buss 179 vid Kista busstorg. 

Angie Gray

Fler turer

För att få bukt med det meddelar nu regionen med trafikregionråd Jakop Dalunde (MP) i spetsen att man från och med den 14 december ökar turtätheten i rusningstrafik mellan Kista och Tensta.

Mellan klockan 14 och 19 varje vardag kommer det nu bli femminuterstrafik i stället för sjuminuterstrafik.

– Vi har anpassat turtätheten så att vi får tätare trafik där vi haft mest trängsel. Det här är en otroligt viktig buss för många människor, och vi hoppas att förändringen gör att trängseln minskar och att folk som åker med bussen får det lättare, säger han.

En bieffekt skulle kunna bli minskad plankning, tror han.

– Det primära syftet med det här är att minska trängseln, men en ökad trängsel kan också skapa en större möjlighet att planka.

Färre turer utanför Järva

För att kunna trafikera sträckan i Järva oftare kommer bussarna avgå mer sällan på resten av linjen, var tionde minut i stället för var sjunde minut, under samma tider.

Hur kommer det påverka resenärer som åker från Vällingby, Spånga eller Sollentuna?

– På de här delarna av sträckan åker bussarna ofta halvtomma under de här tiderna, vilket gör att förändringarna inte kommer drabbar resenärer på samma sätt, säger Jakop Dalunde.

Om den ökade turtätheten kommer ha önskad effekt återstår att se, menar kund- och servicevärdarna.

– Vi hoppas det så klart, men det är tveksamt, det kommer fortfarande vara enormt mycket folk och beteenden sitter i. Man skulle nog behöva stationer som har bättre kapacitet för fler människor, eventuellt fler värdar, säger Rayan Kilali.