Ingen nyburgare. Hassan Idyassine i Alvik brukar kirra en meny på fyra till fem minuter. "Allting måste vara färskt, man får inte använda köttet från i går." Foto: Stefan Källstigen

Nu burgar'e ta sig! Flott trend i västerort

Alvik. Norra Ängby. Vällingby. Steg för steg fylls västerorts områden med stekbord, fritöser och djävlar anamma. Varumärkena, de är svenska.

  • Publicerad 11:30, 26 nov 2021

När McDonald's bommade igen i Alvik var Bastard burgers framme och lade vantarna på lokalen.

Sedan den sistnämnda kedjan grundades i Luleå för fem år sedan har de hunnit öppna ett 50-tal restauranger i Sverige, plus en i Oslo. Härnäst väntar öppningar i Finland – och New York.

– Vi är kaxiga, men vi kan också vara kaxiga, säger Lina Aronsson, restaurangchef i Alvik.

Lika entusiastisk låter hon när hon talar om hur det har gått sedan öppnandet i våras. Ett dragplåster, enligt henne, är ställets "vajb": skön musik i högtalarna och graffiti på väggarna.

– Det ska kännas najs att komma hit.

Matglad. Lina Aronsson är restaurangchef på Bastard burgers i Alvik. Foto: Stefan Källstigen

Resultatet. En "New York"-burgare på Bastard. Foto: Stefan Källstigen

Mitt i frågar: Vad gör en bra burgare – och var äter man den helst?

Men folk har också blivit kräsnare när det gäller själva käket, tror Lina. På Bastards restauranger kommer allt kött från samma gård i Norrland och mals dagen det serveras. Menyn finns även i vegansk tappning.

– Folk är mer medvetna nu än för kanske tio år sedan, när det gäller ingredienser och råvaror.

Hård konkurrens

Ett ställe där konkurrensen hårdnar är Vällingby centrum. Här slog Babas burgers upp sin 13:e restaurang i veckan, någon ynka minuts promenad från McDonald's.

– Jag tror absolut att det är högre krav i dag, säger Ninos Basho, marknadsansvarig.

Kedjan är jämngammal med Bastard. I ytterligare några år har Flippin' burgers och Svenska hamburgerköket existerat, ställen det brukar snackas om när startskottet för den svenska "burgarrevolutionen" ska ringas in.

– Helt plötsligt fick du något som du själv inte kunde göra till en början. Ett helt nytt hantverk där det smakade hemlagat på något sätt, men lyxigt, minns Ninos.

På gång. Babas lokal i Vällingby, några dagar före invigningen. Foto: Stefan Källstigen

Brödernas. Vid Islandstorget slog en annan växande hamburgerkedja upp portarna i höst. Foto: Alexander Kuronen

I dag märker han att man inte ens behöver vara kock för att åstadkomma något liknande; det räcker med att kolla på Youtube.

Därför är det viktigt att vilja vara först med det senaste. Både Babas och Bastard var tidiga med "smashtekniken", som innebär att burgaren trycks ut med en tyngd för att få en schysst stekyta.

Ett annat knep som kedjorna lyfter fram är "månadens burgare". Där är det fritt fram att laborera med nya smaker.

– De kan vara helt bananas, vilket är svinkul, säger Lina Aronsson.

Om man inte utvecklas? Då sållas man bort, enligt Ninos. Det menar han även gäller kedjor som har funnits betydligt längre än Babas.

– Jag tror att de har känt av det och att de mer och mer börjar röra sig mot vårt håll.